Concert: TROS Muziekfeest o/h Plein Groningen

"En gooi die handjes in de lucht!". "Groningen! Laat je hooooreeeen!", "Héééééééé, Hóóóóóóó, Héééééééé", Het zijn zo maar wat kreten die je afgelopen woensdag kon horen op de Grote Markt in Groningen. Ditmaal geen studentenfeestje of een huldiging van de plaatselijke FC, nee, op bezoek was de grootste familie van Nederland: de TROS. De publieke omroep doet sinds kort elke zomer een aantal steden aan, plant een podium op een groot plein, nodigt een paar Nederlandstalige zangtoppers uit en zendt het een paar weken later uit op televisie.

Het TROS Muziekfeest op het Plein is in meerdere opzichten een succes. De omroep trekt er behoorlijk goede kijkcijfers mee en ook op het evenement zelf komen veel mensen af. Zo trok het feest in Groningen maar liefst 15.000 bezoekers, die zich niet lieten afschrikken door de steeds terugkerende regen. De bezoekers hadden dan ook maar weinig tijd om op het weer te letten, want er komen maar liefst twintig artiesten langs op het podium. Stalmeester Jan Smit praatte het geheel aan elkaar, terwijl hij ook nog eens de slotact verzorgde. Daarnaast nam hij korte interviews af met ondermeer Belle Perez, zus Monique Smit en Frans Bauer.

Die interviews komen pas echt tot hun recht als ze op televisie worden uitgezonden. Het geluid was namelijk regelmatig bijzonder slecht te noemen. Backstage bleek echter op de schermen de hele geluidsinstallatie prima te werken en afgesteld zijn op de televisie-opnames. Ook in andere opzichten was duidelijk te merken dat het hele muziekfeest opgezet is om de kijkers thuis te vermaken. Het podium, bijvoorbeeld, is slechts een meter boven grond geplaatst, waardoor het voor de kijkers thuis lijkt alsof de artiesten optreden in een zee van zwaaiende armen. Voor het televisiekijkend publiek een leuk gezicht, maar voor de meer dan tienduizend aanwezigen op het plein leverde het maar weinig op. Alleen de mensen op de eerste rijen, die al vanaf een uur of 14 klaarstonden, konden een goed beeld krijgen van de optredens.

Ondanks het slechte weer, het matige geluid op het plein en de soms vrij onbekende artiesten (wie heeft hier het album van ene Vinzzent?) was het zeker een geslaagde avond voor de liefhebber van het Nederlandse lied. Door zang- en presentatietalent Jan Smit was het publiek al snel enthousiast gemaakt en er werd vrijwel continu luidkeels meegezongen met de Nederlandstalige hits van de afgelopen jaren. Ook na de optredens namen de artiesten ruim de tijd voor de fans. Handtekeningen werden gezet, kiekjes genomen en interviews afgegeven. Zo gaf Frans Bauer aan regelmatig "die leuke berichtjes op FOK!" te lezen en was Jannes zelfs na een half uur signeren niet te beroerd met allerlei koters op de foto te gaan.

Het TROS Muziekfeest op het Plein in Groningen wordt in twee delen uitgezonden op Nederland 1, namelijk op 17 en 31 juli. Voor meer foto's kun je terecht op de volgende pagina.