Film: Genova

Michael Winterbottom is weer terug op het witte doek, dit keer met zijn productie Genova. Een prachtfilm met een intens acterende Colin Firth. De openingsscène komt meteen bij de kijker binnen... wat een onschuldig spelletje lijkt, eindigt dramatisch. Het zet meteen de toon van de film, hoe schokkend deze scène ook is, hij trekt je direct de film binnen.

Het verhaal
Genova vertelt het verhaal van Joe (Colin Firth), vader van twee dochters, de 16-jarige Kelly (Willa Holland) en de 10-jarige Mary (Perla Haney-Jardine). Hij is onlangs weduwnaar geworden door een bizar ongeluk. Tijdens een autorit komt zijn echtgenote (Hope Davis) om het leven wanneer één van haar dochters als onderdeel van een spelletje haar handen voor de ogen van haar moeder doet. Hierdoor raakt de auto van de weg en moeder overleeft het ongeval niet. Na enkele maanden besluit Joe een baan aan te nemen als docent aan een universiteit in Genova (Genua) in Italië. Hij ziet hierin de kans om alles op een rij te zetten en de bizarre gebeurtenissen te verwerken. Op dezelfde universiteit werkt ook Barbara (Catherine Keener), een vriendin van vroeger. Joe's insteek is: een nieuw land, een nieuwe stad, een nieuwe start.

Ieder individu gaat op zijn/haar eigen manier met deze verhuizing om. Joe richt zich vooral op zijn werk, waar Kelly het liefdesleven induikt. En Mary, zij wordt met name in beslag genomen door de geestverschijning van haar moeder. Drie personen, drie levens, drie verschillende manieren om het drama te verwerken.

Cameravoering
Genova is een intieme film, mede door de cameravoering. Er is gekozen om vooral gebruik te maken van handcamera's waardoor je als kijker enorm dichtbij de personages komt. Je kruipt als het ware in hun huid, je zit er bovenop. Dit maakt het een emotionele ervaring, want je voelt je soms een indringer in de emoties van bijvoorbeeld Joe. De stad leent zich uitermate voor deze film. De donkere steegjes, de wirwar, het draagt bij aan een intens geheel. Ook hier speelt de cameravoering een grote rol. Doordat de camera bovenop de personages en de omgeving zit krijg je een erg fraaie beeld van de Italiaanse stad en zijn vele gezichten.

Acteerprestaties
Wat betreft het acteren kunnen we wel stellen dat de één niet voor de ander onder doet. De rollen mogen dan van elkaar verschillen, ze lijken uitermate toegesneden te zijn op de acteurs en actrices. Colin Firth is altijd wel goed voor een sterke performance, dat laat hij ook in Genova weer zien. Zijn rol als vader is intens en geloofwaardig. Daarnaast doen de twee jonkies het ook uitstekend. Vooral de jonge Perla Haney-Jardine zet een indrukwekkende rol neer. Haar nachtmerries zijn angstaanjagend echt. Al met al een trio dat ieder op zich al sterk is, maar als drie-eenheid nog meer tot zijn recht komt.

Genova is een intieme film met een intensiteit die je nog lang na de film zal bijblijven. Het is geen licht verhaal, maar erg zwaar komt het geheel ook weer niet over. Het is met name de intimiteit die je pakt, een prachtdrama en zeer zeker de moeite waard om de bioscoop voor te bezoeken: een dikke vier sterren voor Michael Winterbottoms Genova.

Label: A-Film Releasedatum: 9 juli 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.