Boek: Extraordinary Records

Uitgeverij Taschen staat bekend om zijn kunstzinnige en creatieve uitgaven. Het boek Extraordinary Records, dat in samenwerking met Colors wordt uitgegeven, valt ook zeker binnen deze niche. Alleen de kaft is al een kunstwerkje op zich en heeft niet alleen het visuele van een langspeelplaat, maar ook het gevoel. De hele kaft is namelijk gefabriceerd alsof er groeven van een elpee in zitten.

Ook van binnen is het een artistieke en bonte verzameling van de kunst die er door de decennia heen op elpees is gedrukt. Ingedeeld in de 'hoofdstukken': Monochrome Vinyl, Unusual Vinyl, Multicolored Vinyl, Etched Vinyl, Shaped Vinyl en Picture Discs. Het geheel wordt ingeleid door voorwoorden van muzikant/producer Giorgio Moroder en Italiaans ontwerper en vinyl-verzamelaar Alessandro Benedetti. Per hoofdstuk wordt kort de geschiedenis van het soort vinyl aangestipt, maar de uitgave gaat verder puur om de prachtige kunstwerken die er op vinyl aanwezig waren. Nu valt dat op monochroom vinyl natuurlijk wel mee, maar toen werd er al gespeeld met kleuren, subtiele ontwerpen op het gecentreerde deel van de plaat en natuurlijk de hoes. Die hoes wordt van sommige platen ook getoond in het boek, om het geheel wat mooier en herkenbaarder te maken. Ook wordt er van elke plaat de artiest, datum van uitgave, label en land aangegeven. Her en der verrijkt met een summier verhaal of anekdote over de band of plaat.

Het boek bevat meer dan 400 elpees (die tevens in het bezit zijn van Alessandro Benedetti) en toont een scala aan verrassende uitgaven. Zo zijn er zilveren, gouden, spiegel en glow-in-the-dark elpees (van o.a. Ray Parker Junior, jawel, die van Ghostbusters), psychedelische multicolor platen of vinyl in de meest vreemde vormen. Zo heeft Men At Work een mooie Australia-shaped versie van Down Under uitgebracht en zijn er nog tal van interessante vormen te vinden. In het hoofdstuk van de Picture Discs komen onder andere Disney, cartoons en ruimtevaart aan bod, maar ook de erotische elpees worden belicht.

Artiesten als Pink Floyd, The Beatles, David Bowie en Queen komen veelvuldig in het boekwerk voor. Maar daarnaast zijn het vaak de 'onbekendere' namen die voor prachtwerken zorgden. Extraordinary Records is een kunstzinnige en interessante verzameling vinyl die op een salontafel van een muziek- of kunstliefhebber zeker niet misstaat!

bekijk hier de online uitgave

Uitgever: Taschen ISBN: 978-3-8365-0729-5 Pagina's: 432

Kijk voor meer boeken in Boeken.