CD: Killswitch Engage - Killswitch Engage

Dames en heren, welkom bij de hoofdattractie van deze dag. Wij van FOK! willen u er op wijzen dat wij niet verantwoordelijk zijn voor eventuele schade aan voorwerpen in uw huiskamer of gehoor. De volgende voorstelling is niet geschikt voor zwangere vrouwen, mensen met een zwak hart en kinderen onder de 9 jaar. Het is niet toegestaan om video- en/of muziekkopieën te maken of te verhandelen. Na het sluiten van de veiligheidsbeugels wensen wij u een fijne ervaring en graag tot ziens.

Sequence loading...
Loading album: Killswitch Engage - Killswitch Engage
Loading completed.

Jaja, album vijf staat weer klaar voor de fans van Killswitch Engage (KsE). De weinig originele titel Killswitch Engage (die om verwarring tegen te gaan ook wel Killswitch Engage II wordt genoemd) doet al vraagtekens rijzen. Hebben we hier te maken met een re-recording van het eerste KsE-album uit 2000? Gelukkig niet. Met deze keer niemand minder dan co-producer Brendan O'Brien aan het stuur is het tijd om als vanouds weer de stoute (zwarte) schoenen aan te trekken. Op dit album staan elf gloednieuwe nummers, waarbij de openingstrack 'Never Again' al meteen een stevige binnenkomer is. Na het aftikken op de hi-hats van Justin Foley's drumstel volgt een versnelling in de drumpartij, onder leiding van de leadguitars. Na welgeteld vijftien seconden grunt de stem van Howard Jones je tegemoet.

De sfeer is goed. Het album is zeer onderhoudend en de kleine veertig minuten bevind je je echt in de greep van de metalcoreband. Van het lekkere ruige 'Reckoning' tot zelfs het laatste nummer die zeer toepasselijk 'This Is Goodbye' heet, verveelt het geen moment.

De gehele vijfde plaat van KsE zit goed strak in elkaar. Goede, harde gitaarriffs worden goed begeleid door een snoeiharde drums en een nog hardere vocaal. Is er nog iets bijzonders op- of aan te merken? Ja, lyriek is het niet altijd even sterk. Af en toe neigt het zelfs naar zeer makkelijke teksten zoals "Surrounded but still all alone, am I living a lie?" en "This is the price I've paid, and it's taken its toll. Can't it too much to ask, for the time I stole." (beiden uit het nummer 'Take Me Away') en "Nothing can change what you've done, Nothing can change, the way I feel." uit 'Never Again'. Ook de titels van de tracks lijken niet vreselijk origineel gekozen te zijn. Zo zijn er van meerdere bands al tracks uitgekomen met de naam 'Save Me', 'Starting Over' en 'Lost'. Maar goed, ook de songtitel 'One' kent vele varianten (Metallica, U2, Creed en de Bee Gees) dus over dit punt moet ik eigenlijk niet vallen.

Voor de echte ruige rockers is het vijfde album een goede toevoeging aan de collectie. Mocht je echter niet van de harde, vieze en ruige rock zijn, maar wil je wel lekker uit je plaat gaan, dan raad ik ook van hetzelfde label de nieuwe CKY-plaat of het nieuwste Dream Theater-album aan.

Tracklist

1. "Never Again" – 3:13
2. "Starting Over" – 3:57