DVD: the Grudge 3

Na de gruwels van the Grudge 2 is er begin juni een directe dvd-release gekomen van deel drie. De film begint al flink gewelddadig; Laatste overlevende van het voorgaande deel, de kleine Jake, doet zijn verhaal tegen een psychiater (Shawnee Smith) in een isoleerkamer. Volledig doorgedraaid is hij er zeker van dat er een vrouw in zijn kamer is. "Ze is in de kamer. Ze wil me vermoorden. Ze zal niet stoppen." Psychiater Sullivan neemt hem nog niet vreselijk serieus, totdat het begint. De verlichting knippert en de bekende, ratelende geluiden van the Grudge zijn terug. Twee doodsbleke armen grijpen de jongen vast en smijten hem door de kamer. Sullivan wordt opgeroepen... maar te laat. Welkom bij the Grudge 3.

In Chicago woedt de vloek inmiddels ongestoord door. In het appartementencomplex, bekend uit deel 2, woont nu een lieftallig gezinnetje. Dochter Rose (Jadie Hobson) van het gezin heeft de leukste tijden met een nieuwe jongen die, net als haar, op de derde verdieping woont. Vader Max (Gil McKinney) bezit het complex en probeert kamers te verkopen.

In kamer 305, de kamer waar in deel 2 de hel losbrak, komt ene Naoko (Emi Ikehata) kijken. Ze is de zus van de vermoorde Kyoko, die sindsdien als vloek ronddoolt. Naoko weet dat er iets mis is en waarschuwt de bewoners.
Het eerste persoon vindt al snel de dood in het flatgebouw, maar dit valt nog niet iedereen op. Één voor één beginnen er steeds meer mensen te verdwijnen, maar ook weer op te duiken in een zeer gruwelijke staat. Naoko lijkt de sleutel te hebben om de vloek ongedaan te maken. Lukt het haar om meer mensen te redden uit de ijskoude handen van Kyoko en haar (dode) zoontje Toshio?

De angstige momenten zijn lang niet zo angstig als ze moeten zijn. Het grijpen van een arm zie je van mijlenver aankomen. Ook de uitwerking van de schrikeffecten is slecht te noemen. Grafisch worden effecten niet goed uitgewerkt, wat de geloofwaardigheid zeker niet ten goede komt.

Voor deze film zijn ook de rollen van 'geesten' Toshio en Kyoko gerecast. De jongen en dame uit de eerste twee films zijn jammer genoeg vervangen door andere personen. Bij zowel Kyoko als Toshio is de recast storend. Toshio lijkt in dit deel vele malen ouder en zelfs langer dan in de voorgaande delen. Ook Kyoko, die nu door Aiko Horuichi wordt gespeeld, zit slecht in haar rol. In plaats van angstaanjagend, is ze meer een lachertje geworden om naar te kijken.

Op het verhaal is ook aardig wat aan te merken. Na de spannende intro duurt het verschrikkelijk lang voordat het allemaal op gang komt. Om heel eerlijk te zijn, het komt niet op gang. Er wordt zeer veel gepraat over eigenlijk niets, afgewisseld door een moord die in sommige gevallen uit het niets lijkt te komen. Het is voor zowel appartementbewoners als kijker van de film een raadsel waarom bewoners at random aangevallen en omgelegd worden.

Ook inhoudelijk is het verhaal niet goed uitgewerkt. Er zitten aardig wat continuïteitsfouten in, maar ook enkele momenten van onoplettendheid van de schrijvers en makers van de film. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kennis van personages over locaties of personages die op geen enkele wijze vergaart kan zijn. In het verhaal zijn ook inhoudelijk flinke steken gevallen. Om niet te veel van het einde te verklappen geef ik nu een voorbeeld. Bij het uitvoeren van een bepaalde handeling om de vloek op te heffen is, hoe je het wendt of keert, het niet mogelijk om beide 'spoken' uit te bannen.

Door flinke gaten in het plot, continuïteits- en schoonheidsfoutjes, matige tot geen personageverdieping en een ongelooflijk slecht einde is het niet vreemd dat the Grudge 3 nooit een release in de bioscoop heeft gekregen. Wil je nog een beetje in de Grudge-magie willen geloven, laat dit deel dan lekker liggen en leef je uit met de eerste twee delen. Of misschien nog beter; de originele Ju-On: the Grudge-tweeluik.

Label: RCV Home Entertainment Releasedatum: Juni 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: N.V.T.