EP: Wallnoize - Slowly But Surely

Wallnoize is een beginnende band uit Flevoland. De Urker formatie van vier man timmert hard aan de weg van de Nederlandse rockmuziek. De Grote Prijs van Nederland 2008 ging in de finale aan hun neus voorbij, maar dat houdt ze niet tegen om door te gaan. Nu is enige tijd terug de eerste EP van band uitgekomen. In hoeverre valt de EP Slowly But Surely in de smaak?

Een EP (extended play) is een cd, maar dan met een stuk minder nummers. Het wordt een EP genoemd omdat het te groot is om een single genoemd te worden, maar te klein voor de titel 'cd'.
Op deze uitgave van Slowly But Surely staan vijf nummers, waarvan de totale speelduur toch twintig minuten is. Om meteen goed met de deur in huis te vallen, staat rockplaat Boring als eerste track op de EP. Het is ook meteen het beste nummer van de gehele plaat, met een lekker catchy refrein. De leadguitar speelt echter een riff die zeer bekend in de oren klinkt van een ander rocknummer, namelijk Remedy van the Black Crowes. En het lijkt er niet een beetje op, het is ‘m gewoon.
Dit gevoel van herkenning is niet alleen bij Boring. Ook bij het derde nummer Beg For Cheers is er onder andere in de intro en de bridge een klein gitaarstukje te horen wat zeer lijkt op TNT van AC/DC.
De stem van zanger Jelle Kramer is een geluid apart. Je houdt er van of je vindt het helemaal niks. Het is een ruwe stem die eigenlijk net enkele tikjes te hoog zit. Bij de harde en vooral lage sounds die de rest van de band speelt, lijkt Kramer’s stem er op sommige momenten er qua hoogte net niet bij te passen. Ook lijkt het of het niet helemaal zuiver is. In de intro van All From The Mastermind klinkt het jammer genoeg niet allemaal even helder.
Naast deze zangpartijen zijn de instrumentalen zeer sterk. Een strakke drum begeleidt de dubbele gitaar en enkele basgitaar door de vijf tracks heen, wat bij allen zeer strak klinkt.

De EP van de nieuwe band uit Flevoland is aardig. De vijf nummers zijn wel onderhoudend, maar af en toe is het het gewoon net niet. Vooral de twee uiterst bekende riffs zijn ware killers voor de EP. Jammer, er had waarschijnlijk meer in gezeten. Wellicht dat een cd een grotere glimlach op het gezicht weet te krijgen.

Mocht je toch nieuwsgierig zijn geworden naar de EP en naar Wallnoize, kijk dan even op hun persoonlijke website.

Playlist:

1) Boring