DVD: Bolt

Er was een tijd dat Dreamworks en Pixar het alleenrecht leken te hebben op succesvolle digitale animatiefilms. Oudgediende Walt Disney leek even de aansluiting te hebben verloren, maar weet de laatste tijd aardig langszij te komen. Niet in de laatste plaats omdat het in 2006 Pixar simpelweg overnam. De laatste aanwinst, Bolt, lijkt in eerste instantie behoorlijk op een traditionele Pixarfilm, maar dat is gedeeltelijk schijn. De film was een redelijk succes in de bioscoop en is sinds kort verkrijgbaar op dvd.

Bolt is een klein wit hondje met bijzondere superkrachten. Althans, dat denkt hij. Als kleine pup is hij geadopteerd door Penny, waarna hij is gecast om de hoofdrol te spelen in zijn eigen actieserie. De regisseur van de serie vindt echter dat Bolt maar beter niet kan weten dat de gescripte wereld niet echt is en als een soort Truman (uit The Truman Show) leeft hij in een fictieve wereld. Voor Bolt zijn er maar twee doelen: de wereld bevrijden van het kwaad en zijn bazinnetje beschermen. Als hij door het toeval echter in een krat belandt en verstuurd wordt naar New York, zit er niets anders op dan de weg terug te vinden naar Penny in Hollywood. Vergezeld door een dwarse kat, een merkwaardige hamster en geholpen door een stel oenige duiven komt Bolt er langzaam achter dat zijn superkrachten helemaal niet zo super zijn. Als gewone hond zal hij echter toch de reis, dwars door de Verenigde Staten, moeten maken om herenigd te worden met zijn geliefde bazinnetje.

Eigenlijk is Bolt een soort kruising tussen Snuf de hond en de The Truman Show. De makers hebben met name in het eerste kwartier nogal de nadruk gelegd op de actie, zoals deze in de show van Bolt te zien zou zijn, maar dat is juist het zwakste punt van de film. Als gimmick is het aardig, maar Bolt is met name erg innemend en hartverwarmend. De langdradige introductie met een overschot aan explosieven en stunts biedt wat dat betreft een totaal verkeerd beeld. Zeker omdat de film een rijk arsenaal aan grappige karakters biedt, van de ernstig geschifte duiven tot de avontuurlijke hamster en de nukkige kat Mittens. De film is nergens echt spannend of verrassend, maar kijkt gewoon lekker weg en biedt vermaak voor het hele gezin. Qua stemmen is met name de Engelse versie een aanrader; met name John Travolta geeft als stem van Bolt een extra touch aan het geheel.

Bolt is een hartverwarmende, bij vlagen komische en vooral vlotte animatiefilm. De film heeft veel weg van de succesvolle Pixar producties als het gaat om vormgeving, karakter en humor, maar is toch echt het resultaat van het harde werk van Disney. Dat wordt vooral zichtbaar in het enigszins voorspelbare verloop van het verhaal en het ietwat zoetsappige einde. Qua extra's is in ieder geval wel duidelijk te zien dat we te maken hebben met Disney. Naast een korte bonusfilm over de hamster die een superheld wil zijn, vind je op de disk ook een muziekspecial en een aantal features over de totstandkoming van de productie. Voor de wat kleinere kijkers valt er weinig te beleven, maar voor een enkele disk zijn de extra's prima te doen.

Label: Buena Vista H.E. Releasedatum: 21 mei 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.