Boek: Annie M.G. Schmidt - Voeden, verschonen en in de wieg

Annie M.G. Schmidt, de moeder van de schrijverswereld. Zo kun je haar toch wel noemen. Helaas is ze in 1995 overleden, maar nog altijd verschijnen er nieuwe uitgaven van haar immens rijke oeuvre. Zo ook nu weer. Voeden, verschonen en in de wieg is een leuk, klein boekje, waarin we eindelijk eens leren hoe Annie zelf over kinderen dacht. Ze hield ervan om voor kinderen te schrijven, maar dat is heel iets anders dan daadwerkelijk omgaan met kinderen.

Korte lezingen en versjes
Voeden, verschonen en in de wieg staat vol met korte anekdotes en versjes. Allemaal met als thema 'kinderen en ouders'. De wijze waarop Annie M.G. Schmidt vertelt over de kinderen die zij in haar leven tegenkomt, is open en verhelderend en niet in de laatste plaats humoristisch. Je merkt meteen dat ze zelf weinig met de ouders van nu op had. Al die raad en advies, over hoe je je kind moet opvoeden en wat goed en fout is... Annie heeft er maling aan. Op de voor haar zo bekende manier beschrijft ze situaties als luiers verschonen, speelgedrag, een uitje naar de speeltuin en andere alledaagse dingen.

Erfenis
Van denkbeeldige zusjes tot kinderwagenmoeders (heerlijk Scrabble-woord!), Annie vertelt met humor over het onderwerp. De laatste paar hoofdstukjes zijn bewaard voor wat versjes, mooie woordenbrij, die pakkend situaties beschrijft. Een mooi voorbeeld, dat helemaal bij het thema van het boekje past (en in het boek de afsluiter is), is het gedicht 'Aan een klein meisje'.

Dit is het land waar grote mensen wonen,
Je hoeft er nog niet in het is er boos
Er zij geen feen meer er zijn hormonen
En altijd is er weer wat anders loos.

En in dit land zijn avonturen
Hetzelfde van een man en van een vrouw
En achter elke muur zijn anndere muren
En nooit een eenhoorn of een bietebauw.

En alle dingen hebben hier twee kanten
En alle teddyberen die zijn dood.
En boze stukken staan in boze kranten
En dat doen boze mannen voor hun brood.

Een bos is hier alleen maar een boel bomen
En de soldaten zijn niet meer van tin
Dit is het land waar grote mensen wonen
Wees maar niet bang, je hoeft er nog niet in.

Zo kennen we Annie M.G. Schmidt allemaal

De verhalen mogen dan kort zijn en het boekje niet al te dik, het is een gezellige, vlot lezende verzameling verhalen. Elke lezer zal er situaties in herkennen en dat maakt het voor een breed publiek leuk om te lezen. Voor nog geen 10 euro kun je het boekje kopen, of misschien leuk om cadeau te doen aan je moeder of een vriendin die bijna moeder gaat worden. Een buil zul je je er niet vallen. Ondanks dat Annie al jaren geleden is overleden, leeft haar werk gelukkig voort. Een mooiere erfenis is niet denkbaar.

Uitgever: Querido ISBN: 978 90 214 3546 6 Pagina's: 71

Kijk voor meer boeken in Boeken.