Boek: Tony Buzan - Veranderen doe je zelf

Het is tegenwoordig heel gewoon om 'aan jezelf te werken'. Vroeger werd vooral alles toch afgeschoven en als je leven niet was wat je wilde dat het was, lag dat met name aan anderen en aan de omgeving. Anno 2009 denken we daar heel anders over en we zijn bereid om zelf ons leven te kneden zoals we dat willen. Dit biedt ook meteen een gat in de markt wat betreft boeken over het in eigen hand nemen van je leven. Een autoriteit op dat gebied is Tony Buzan, vooral bekend van zijn Mindmaps. Onlangs verscheen er weer een nieuwe titel van zijn hand: Veranderen doe je zelf. Eens kijken wat we aan onszelf kunnen veranderen ten einde ons leven beter te maken...

Mindmaps
Zoals de inleiding al aangaf is Buzan vooral bekend van zijn Mindmaps. Deze helpen je als persoon om veranderingen te begrijpen en er mee om te gaan. In deze lijn is het nieuwste boek ook geschreven. We hebben in ons leven allemaal te maken met veranderingen. Veranderingen zijn nodig om doelen te bereiken, maar ze brengen ook onzekerheden met zich mee. De mens wil toch vooral vaak alles bij het oude laten. Maar als je meer uit het leven wilt halen, is verandering onontbeerlijk.

De basis van Buzans methode is dat je het allemaal zélf in de hand hebt. Jij bent de kapitein op het schip, de man of vrouw aan het stuur. Veranderingen zijn eng en geven onrust, om hiermee om te leren gaan moet je ze begrijpen. Buzan geeft richtlijnen om dit te leren. Flexibiliteit staat centraal in het aanvaarden van veranderingen. Ga mee met de flow. De mens is geneigd veranderingen als negatief te zien, Buzan probeert duidelijk te maken dat ze vooral een kans zijn om het eens over een andere boeg te gooien. Het kan je leven alleen maar verrijken.

De opbouw van het boek is stapsgewijs en helder. Het is in drie delen opgesplitst. In het eerste deel krijg je als lezer vooral inzicht in hoe je veranderingen kunt herkennen en er wordt wat uitleg gegeven over veranderingen in het algemeen en voor jou persoonlijk. Dit werkt redelijk verhelderend. Het tweede deel gaat dan dieper in op de daadwerkelijke veranderingen die je aan wilt en kunt brengen in je leven. Een mooi vervolg op de algemene uitleg in deel 1. Er wordt ook nog heel praktisch beschreven hoe je een zogenaamd veranderdagboek kunt opzetten. Altijd handig om dit soort praktijktools aangereikt te krijgen. In het laatste deel wordt het één en ander dan als het ware samengebracht en wijst Buzan je op het grotere geheel: de veranderingen in het perspectief van je hele leven en je toekomst in het bijzonder. De cirkel wordt hiermee rondgemaakt.

Persoonlijke keuze
Is dit boek uniek? Nee, zoals al eerder gesteld, er is op dit moment een enorme hoeveelheid aan boeken en ander materiaal op dit gebied. Wanneer kies je dan voor Buzans boek? Dat hangt vooral van je persoonlijkheid af. Bij het 'werken aan je zelf' moet je zoeken naar een methode die jou persoonlijk aanspreekt. Buzans methode kan dat voor jou zijn, maar het is ook heel goed mogelijk dat dat juist niet het geval is. Dat maakt het ook moeilijk om zo'n boek te beoordelen. De keuze is zó persoonlijk.

Veranderen doe je zelf is vooral een doe-boek, zoals dat met dit hele genre vaak het geval is. Eén keer lezen volstaat niet, je moet het herlezen en vervolgens in je leven toepassen. Denk dus niet dat veranderingen van het ene op het andere moment er ineens zijn, je moet er echt wel aan werken. Maar met hulp van Buzan, als de methode bij je past, zal dat zeker lukken. Neem de titel van het boek als motto en ga aan de slag!

Uitgever: Pearson Education Uitgeverij ISBN: 978 90 4301 773 2 Pagina's: 263

Kijk voor meer boeken in Boeken.