DVD: Wristcutters

Wristcutters is het feature debuut van de Kroaat Goran Dukic. Deze low-budget mengeling van genres deed het vrij positief bij het publiek op verschillende filmfestivals over de hele wereld. Een bioscoop release zat er hier niet in, maar met de dvd release kunnen we Wristcutters nu toch zien.

Zia heeft het niet zo naar zijn zin in deze wereld en besluit er maar eens wat aan te doen. Hij snijdt zijn polsen door. Al snel is duidelijk dat er voor zelfmoordenaars een speciaal hiernamaals is. Zia komt terecht in een wereld bevolkt met al deze mensen en helaas voor hem is zijn nieuwe wereld al net zo belabberd als de vorige. Al gauw begint hij zijn achtergelaten vriendin te missen. Als hij er een tijd later achterkomt dat ook zijn vriendin zelfmoord heeft gepleegd is hij vastbesloten om haar te vinden. Samen met zijn vreemde Russische vriend die toch niks beters te doen heeft en Mikal, een liftster die op zoek is naar de leidinggevenden van deze wereld omdat ze meent onterecht hier te zijn gekomen, reizen ze door de wereld op zoek naar Zia’s vriendin.

Wristcutters is een film die een typische road movie combineert met absurde humor en een vleugje romance. Hoewel er in eerste instantie weinig speciaals is te vinden in het zelfmoordhiernamaals komt Zia steeds meer te weten over een wereld vol met vreemde figuren en bizarre verschijnselen. Zo is er een zwart gat onder de passagiersstoel van de auto waar ze mee reizen. Handig voor afval misschien, maar alles wat er per ongeluk in valt ben je ook echt kwijt en dat wordt dan ook als een terugkerende grap gebruikt in de film. De wereld van Wristcutters zit vol met dit soort aparte dingetjes. Gedurende de film krijgen we ook regelmatig te zien hoe sommige personages aan hun einde zijn gekomen waarvan enkele toch wel een vrij vreemde manier hebben gekozen.

Het verhaal is buiten de eigenaardigheden echter vrij voorspelbaar. Hoewel hij op zoek is naar zijn vriendin, groeit Zia gaandeweg steeds meer toe naar de vrouw die hem bijstaat in de zoektocht. Hij is echter zo geobsedeerd door zijn zoektocht dat het hem wel wat tijd gaat kosten om erachter te komen. Wat dat aangaat volgt het de geëffende paden van zoveel van dit soort independent films.

De hoofdrollen in Wristcutters worden gespeeld door Patrick Fugit (Zia), die we kennen van zijn hoofdrol in Almost Famous, Shea Whigham (Eugene) en Shannyn Sossamon (Mikal). Als één van de belangrijke bijrollen zien we Tom Waits terug als Kneller, eigenaar van een camping waar nietszeggende wonderen aan de lopende band te zien zijn.

De beeldkwaliteit van de dvd is vrij goed en qua audio heb je de keus uit een goed klinkende stereo soundtrack of het standaard 5.1 dolby geluid. Als ondertiteling is er alleen de keus om Nederlands aan of uit te zetten. Verder is het een vrij kale dvd, want extra’s zijn nauwelijks aanwezig. Een paar trailers van Wristcutters zelf en andere Filmfreak uitgaves.

Label: Filmfreak Releasedatum: april 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's: n.v.t.