DVD: Saw 5

Ondanks het feit dat “Jigsaw” in de vierde editie van deze lading bloederige films is gestorven is er toch nog een Saw 5 die het rijtje moet gaan sluiten. Tenminste, laten we het hopen, want na vier edities vol gruwelijke moorden is de maat eigenlijk wel vol. De eerste Saw was nog origineel en trok veel bezoekers. Maar helaas voor de makers zakte het aantal kijkers na de tweede editie. Drie en vier waren niet zo heel sterk wat betreft de verhaallijn en bevatten vooral veel herhaling. Zal het met Saw 5 wel beter zijn?

Na de zeer matige vorige editie heeft nummer vijf heel wat goed te maken. Deze versie zit iets anders in elkaar. Geen enorme lading martelingen met ingewanden en bloed, maar meerdere verhaallijnen die door elkaar heen lopen om te verklaren wat in de vorige edities is gebeurd. De kijker heeft allemaal kunnen zien dat de Jigsaw dood is gegaan in Saw 4, maar toch gaat deze nachtmerrie verder. Er is namelijk naast Amanda nog iemand die de taken van de meester waarneemt. Terwijl FBI-agent Strahm achter de echte waarheid van de jigsaw probeert te komen, worden er in een kelder vijf mensen vastgeketend wakker. Boven hun hoofd hangt een enorm groot mes. Zo gauw als ze proberen los te komen zal het mesblad ze onthoofden. Door middel van de wel bekende televisieboodschap wordt het vijftal verteld wat ze moeten doen om te kunnen overleven. Dit keer iets criptischer dan alle andere martelingen. Agent Strahm zit ondertussen ook niet stil. Hij heeft namelijk een marteling weten te overleven en zal er nu ontdekken wie er achter de nieuwe moorden zit.

Je moet zeker de vorige films allemaal gezien hebben voordat je deze zult begrijpen. En dan nog is er af en toe geen touw aan vast te knopen met de wirwar aan flashbacks. Saw 5 is ronduit verwarrend te noemen. Twee minuten wegkijken betekent meteen dat je een belangrijke clou hebt gemist. Niet doen dus!

Bloederige extra’s?
Naast een schijfje voor de film zelf, zit er in dit twinpack een complete dvd vol extra’s. Deze leuke bonusfeatures duren bij elkaar wel meer dan een uur. In het menu kan je kiezen voor ‘Liner notes’, ‘Photogallery’, ‘Tv spot’, ‘Film clips’, ’Interviews met de cast en crew’, ‘Behind the scnes.
', ‘The coffin trap’, ‘The Pendulum trap’, ‘Slicing the cube, editing the cube trap’en nov veel meer. Veel uitleg heeft dit keuzemenu niet nodig, maar we zullen de leuke dingen er even uitpakken. ‘The liner notes’ ziis eigenlijk een soort van wikipedia van de dvd. Hier wordt alles wat leuk lijkt over de reeks verteld. Je zal er wel zelf even helemaal doorheen moeten, want het is niet gesproken. Het is platte tekst. ‘The coffin trap’ is een kleine documentaire over een martelmethode die in de film gebruikt wordt. De regisseur legt uit hoe ze erop zijn gekomen en hoe ze het uitgevoerd hebben. Je kan dus wel raden waar ‘The Pendulum Trap’ en ‘The cube trap’ over zullen gaan bij de overige extra’s. Bij ‘The final five’ mag je een kijkje in de keuken nemen bij de crew die verteld over wat het verhaal is van de vijf in de kelder. Stap voor stap worden wij als kijker meegenomen door het spel dat de vijf moeten spelen, alleen dit keer met commentaar van de schrijvers. Je hoeft dus niet de hele film te bekijken met commentaar. De heren gaan zo ver dat ze zelf vertellen waar ze sommige materialen vandaan hebben gehaald voor deze scene’s.

Vreselijk?
De film zelf verdiend een goede tweede plek na Saw 1, maar is zeker niet de beste. Hij is te rommelig en je moet je er teveel voor concentreren. Iets wat je gewoon niet wilt bij een standaard horrorfilm. Als je de vorige films niet hebt gezien zul je deze ook niet goed kunnen volgen, je hoeft het niet eens te proberen. De extra's op de tweede schijf zijn een groot pluspunt van deze dvd-uitvoering. Deze zijn zeer vermakelijk om naar te kijken. Erg leuk om eens een kijkje in de keuken van de Saw-serie te nemen. Onder het mom van het oog wil ook wat, zit er een super luxe doos om de dvd’s heen. Daar Daar hebben ze in ieder geval niet op bespaard. Mocht je toch je collectie willen uitbreiden na Saw 1,2,3 en 4 pak dan 2-disk unrated director’s cut van Saw 5. krijgt waar voor je geld met alle leuke extra's die deze uitgave biedt.

Label: Dutch FilmWorks Releasedatum: april 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.