DVD: 13 Most Beautiful Songs For Andy Warhol's Screen Tests

Warhol lijkt 'hot' dit jaar. Eerder al kwam bij FOK! een review voorbij van een dvd, Factory Girl, waarin het verhaal van Edie Sedgwick werd verteld. Nu is er een geheel ander soort dvd die Warhol als onderwerp neemt: 13 Most Beautiful Songs For Andy Warhol's Screen Tests. Geen speelfilm dit keer, maar een samengesteld werk met Warhols artwork als basis.

13 in een dozijn?
De dvd geeft een overzicht van 13 screen tests die Warhol in zijn carrière heeft gemaakt. De foto's stammen uit de periode 1964-1966 en stralen ook die tijdgeest uit. Van oorsprong zit er bij foto's natuurlijk geen geluid, daarom is het des te aparter en uniek dat er bij deze 13 werken wél een soundtrack is gemaakt. Het laat foto's meer tot leven komen, zonder af te leiden van het onderwerp. De zwart/wit-opnames behouden hun karakteristieke uitstraling en de muziek versterkt de sfeer uit die tijd. De muziek is door Dean Wareham en Britta Phillips samengesteld. Ze hebben hierbij zowel nieuw werk als covers gebruikt.

De diversiteit in foto's is groot, van bekende namen als Lou Reed en Dennis Hopper tot muze Edie Sedgwick. Allemaal nestelden ze zich graag voor de camera van de Pop-Art-meester. Deze zelfde diversiteit vinden we terug in de muziekkeuze van het duo; zij hebben vooral de persoon als basis genomen en daarbij geprobeerd de juiste toon wat betreft muziek aan te slaan. Lou Reed met hardcore zou misstaan, dus voor hem is een mooie gitaarsolo gekozen. Dit is maar één voorbeeld van hoe het duo erin is geslaagd vooral de sfeer vast te houden. Zwart/wit kan koud overkomen, maar met muziek erbij is het dat absoluut niet. De dvd verbindt twee disciplines met elkaar, zodat zij elkaar aanvullen: beeld en geluid. Dat een paar portretten ooit zo zouden worden gebruikt had Warhol wellicht niet verwacht, maar het is zeker een opmerkelijk project te noemen.

Dat dit werk niet voor een heel breed publiek bestemd is, moet ook wel worden aangehaald. Het is vooral voor fotoliefhebbers een leuk project, en verder voor de heuse 'Warhol-addict'. Verder zullen er niet veel mensen zijn die de box zullen aanschaffen, dan is 25 euro toch net iets te duur.

I've never met a person I couldn't call a beauty
I always hear myself saying,
'She's a beauty!' or 'He's a beauty!' or 'What a beauty!'
but...
if everybody's not a beauty, then nobody is.

from The Philosofy of Andy Warhol, 1975

Jane Holzer poetst haar tanden

Release
De release die FOK! kreeg toegezonden ziet er puik uit. Het is een kartonnen hoes op dvd formaat, in stijlvol zwart/wit. In de hoes zit een klein gebonden boekje met daarin de foto's die voor deze dvd als basis hebben gediend. Bij elke foto een uitleg over de persoon die erop staat en daarnaast technische informatie van de foto. De dvd zit op de achterkaft aan de binnenkant in een insteekhoesje. Dat is wel wat jammer, want je moet behoorlijk wringen om hem er netjes uit te krijgen. Een klipsysteem was wellicht makkelijker geweest. Toch heeft de releasevorm zéker meerwaarde, het is nu een soort collector's item geworden. Naast het bekijken van de dvd, heb je ook nog een mooi stukje leeswerk. Plexi Film heeft goed begrepen hoe ze de liefhebber tevreden kunnen stellen.

Van de extra's op de dvd moet niet al te veel verwacht worden. Die bevatten alleen een 'behind the scenes'-documentaire waarin nieuwe soundtracks worden getoond. De waardering voor de extra's komt dus vooral van het boekwerk dat is meegeleverd.

Label: Plexi Film Releasedatum: maart 2009 Kijkwijzer: Geen
Waardering Film: Waardering extra's:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.