DVD: Law & Order Criminal Intent - seizoen 3

Je kunt als kijker flink langs elkaar heen praten als je het gaat hebben over Law & Order. Er zijn namelijk in de tijd dat deze show draait op de televisie meerdere versies geweest, en nog. Zo heb je Law & Order: Special Victims Unit gestart in 1999, Law & Order: Criminal Intent gestart in 2001, Law & Order: Trial by Jury gestart in 2005 helaas is deze versie maar een paar maanden uitgezonden en toen weer stop gezet. En last but not least Law & Order: Crime & Punishment gestart in 2002 en helaas gestopt in 2004. Zo zie je dus dat er in het verleden vier versies hebben gedraaid van deze serie. Langs elkaar heen praten is dus een eitje. Van de Criminal Intent-versie komt nu seizoen drie uit op dvd en daar zal deze review dan ook over gaan.

Robert Goren (Vincent D'onofrio) en Alex Eames (Kathryn Erbe) zijn rechercheurs van de afdeling Zware Criminaliteit. Samen moeten ze in New York City de meest ingewikkelde misdaden proberen op te lossen. Onder toezicht van commandant James Deakins (Jamey Sheridan) en met de hulp van assistent-officier van justitie Ron Carver (Courtney B. Vance), verrichten Goren en Eames onderzoek naar de meest geslepen criminelen van de stad. Wat Criminal Intent anders maakt dan andere politieachtige series is dat er wordt gekeken vanuit het oogpunt van de dader. Elke dader heeft namelijk een verhaal wat hem of haar meedraagt. Wat waren de motieven achter deze gruwelijke moorden?

Het derde seizoen bestaat uit 21 afleveringen vol met moorden. Zo begint dit seizoen met een moord tijdens een ontwerpwedstrijd voor the World Trade Centre Memorial. Goren en Eames moeten in het geheime leven van een wereld beroemde architect zich storten. In deze aflevering zit een mooie verwijzing naar 9-11 waar Amerika elke keer maar op terug blijft komen. 9-11 is bijna in elke serie wel aan het bod gekomen en nu dus ook in Law & Order. Gelukkig blijven de rechercheurs er niet al te lang bij stil staan. Er komt een flink scala aan moorden voorbij. Zo krijgen Goren en zijn tijdelijke partner Bishop het finkt te behappen met een jonge vrouw die dood wordt aangetroffen in een flat bij een journalist. Ook de moorden op een steenrijke ontwikkelaar en een bankrover met explosieve methodes zijn geen vreemde eenden in de bijt voor het duo.

Wist je dat Seizoen 3 van Criminal Intent de best bekeken Law & Order ooit is geweest. In Amerika zijn ze op dit moment bij seizoen 8. Bijna verrassend te noemen, want hoeveel afleveringen kun je vullen met moorden. Bij Law & Order blijft het toch elke keer verfrissend en dat is dan ook voornamelijk aan de scriptschrijvers en acteurs te danken. De cast is goed op elkaar in gespeeld en komt heel natuurlijk over. Misschien wel de gouden formule voor een goede politieserie. Op deze dvd-box staan geen extra’s, maar enkel de 21 afleveringen. Dat betekent in totaal vijf schijfjes gevuld met vier aflevering. Het vijfde schijfje heeft ook de seizoensfinale. Goren en Eames ontdekken dat het wapen waarmee op een nacht drie mensen zijn vermoord. Voor de echte fan dus in totaal 890 minuten vol actie. De box is leuk voor fans die de serie compleet volgen. Maar voor iemand die een keer een aflevering heeft gezien, is het haast niet de moeite waard.

Label: Universal Pictures Releasedatum: mei 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film:
Waardering extra's: n.v.t.