Film: The Last House on the Left

Hollywood is hollywood niet als niet van elke film uit het verleden een remake wordt gemaakt. Ook The Last House on the Left is een remake met een relatief onbekende cast, naar de gelijknamige film uit 1972. Kan deze worden gezien als een interessante herhaling of wordt het publiek wederom teleurgesteld?

De toon wordt gelijk aan het begin al gezet. Krug (Garret Dillahunt, No Country for Old Men, Terminator: The Sarah Connor Chronicles) wordt door twee agenten vervoerd en de agenten hebben dikke pret. Dan worden ze plotseling hard van de zijkant geramd door een busje en het tweetal raakt daarbij zwaargewond. Nadat één agent door z’n kop is geschoten, stapt Krug op zijn gemak van de achterbank. Zijn vriendin vraagt zich af wat de nog levende agent nu zal zien en daar weet Krug wel raad mee. Hij pakt de foto waar de twee kinderen van de agent op staan, zegt hem dat hij hun zeker niet meer zal zien en schiet hem dood.

Mari Collinwood (Sara Paxton, Superhero Movie) bezoekt haar vriendin Paige en ze zitten in het winkeltje waar Paige werkt, waar ze kennis maken met Justin en even later zitten de meiden bij zijn motel te blowen. Dan komen onverwachts de vader van Justin, Krug, vader’s vriendin Sadie en zijn oom Francis binnen en de sfeer slaat per direct om. Paige probeert te vluchten wat mislukt en ze gaan een ritje maken. Door een worsteling in de auto komen ze tot stilstand en weer probeert Paige te vluchten, ook ditmaal zonder succes. Vervolgens wordt Mari mensonwaardig behandeld, maar weet toch te vluchten en springt in de rivier. Helaas wordt ze geraakt door een kogel en de criminelen geloven dat ze dood is.
Ze besluiten, door het aanhoudende noodweer, bij een huis aan te kloppen zodat ze kunnen schuilen, niet wetende dat ze zullen uitkomen bij het huis van de familie Collingwood. Ze worden binnengelaten en mogen in het gastenverblijf overnachten. Dan komen de ouders erachter dat de mensen die zij zojuist hebben verzorgd en onderdak hebben verleend, verantwoordelijk zijn voor de toestand van hun dochter. Nu moeten de ouders een keuze maken tussen vluchten met hun zwaargewonde dochter of de bad guys terugpakken.

Hoogtepunt van de film wordt echter wel voor het laatst bewaard, maar daar blijft het jammer genoeg wel bij. Op de filmposter staat dan heel stoer “If bad people hurt someone you love, how far would you go to hurt them back?”, alleen die insteek was helemaal niet terug te vinden bij de ouders van Mari. In plaats ten koste van alles de bad guys aan te pakken, willen ze aanvankelijk vluchten. Bovendien komt The Last House on the Left erg traag op gang en de echte spanning is enigszins ver te zoeken. Het mist namelijk een versnelling en het is daarom raadzaam deze film gewoon links te laten liggen.

Label: Universal Pictures International Releasedatum: 11 juni 2009 Kijkwijzer:
Waardering film:

Kijk voor meer films en dvd’s in Film, Tv & Radio.