Boek: Liesbeth van Dijk - Ik Zie Wat Jij Niet Ziet

De afgelopen tijd wordt je letterlijk doodgegooid met televisieprogramma’s die een spirituele ondertoon hebben. Denk bijvoorbeeld aan ‘Char’, ‘de Nieuwe Uri Geller’ en ‘het Zesde Zintuig’. Een van de finalisten van vorig seizoen, Liesbeth van Dijk, heeft recentelijk een boek geschreven over de spirituele en paranormale praktijken in Nederland. Waar moet je voor uitkijken, wat is aan te raden en meer. Dit alles kun je terugvinden in het boek Ik zie wat jij niet ziet.

Het boek bestaat uit zestien hoofdstukken. In ieder hoofdstuk wordt er een bepaald advies of bepaalde achtergrondinformatie gegeven. Vele dingen zijn uitgelegd, zoals de verschillende entiteiten die je kunt tegenkomen in de paranormale wereld. Denk hierbij aan de onschuldige geest, de geest die laat weten dat hij er is en de poltergeist. De meest extreme is de demon, die we allen wel uit de bekende films zoals The Exorcist en The Amityville Horror kennen. Er wordt duidelijk gezegd dat deze twee films, als ook vele andere films die gebaseerd zijn op een waar gebeurd verhaal, behoorlijk zijn aangedikt.

Je krijgt in dit boek een scala aan onderwerpen voorgeschoteld. De cold reading-methode wordt uitgelegd met de daarbij behorende submethodes, andere bekende oplichterspraktijken en –personen (zoals van Robbert van den Broeke) worden uitgelegd en verteld en er is een paragraaf gewijd aan zelf contact leggen met de andere wereld: Ouija, beter bekend als ‘glaasje draaien’.

Ieder hoofdstuk kent ook één of meerdere informatieblokken. Hierin wordt een uitleg geven over een bepaald onderwerp dat in de gewone tekst wordt besproken. Je leert zo meer over de soorten aura’s die je kunt zien en welke mensen bekend zijn op het gebied van exorcisme. Dit soort infoblokken heeft zijn voor- en nadelen. Een duidelijk voordeel is natuurlijk dat er dieper op een onderwerp wordt ingegaan. Eventuele vragen waar je nog mee kunt zitten worden zo beantwoord. Groot nadeel is dat sommige blokken zo naar zijn geplaatst, dat je midden in een zin op de linker pagina wordt onderbroken door een informatieblok die de gehele rechterpagina siert. Tegen de tijd dat je klaar bent met het lezen van dit blok, ben je al kwijt in welke halve zin je zat en ben je verplicht om de gehele laatste alinea terug te lezen.

Waar ook een groot vraagteken bij gezet kan worden, is de uniciteit. Na het lezen van het boek heb je meer het gevoel dat je een handboek hebt gelezen van een willekeurig persoon dan van een echt medium. Toegegeven, af en toe lees je wel 'zoals ik vaker in mijn vakgebied tegen kom' en soortgelijke zinnen, maar al met al is dit toch weer het zoveelste wegwijsboek. Het boek is een leuk werk met de zin en onzin van de paranormale markt. Wil je graag een reading van een paragnost en je weet niet waar je moet zoeken, pak dit boek er dan even bij. Verwacht er echter niet meer van dan een handboek wat er op paranormaal gebied te vinden is.

Uitgever: Uitgeverij Elmer ISBN: 978-90-389-1908-9 Pagina's: 169

Kijk voor meer boeken in het FOK! boekenforum.