Boek: Gerard van Maasakkers, deze Jongen

In de provincie Noord-Brabant is de naam Gerard van Maasakkers een begrip. De 60-jarige zanger staat bekend om zijn tekstueel inhoudelijke nummers, gezongen met de bekende Brabantse tongval. Ter gelegenheid van zijn 30-jarig jubileum hebben Joost Goutziers en Jeroen Ketelaars een biografie geschreven over het leven van de zanger, privé en beroepsmatig. Het resultaat, Gerard van Maasakkers, deze jongen is verkrijgbaar via de Tilburgse uitgeverij Pix4Profs, die onlangs ook een boek uitbracht over de overleden cameraman Stan Storimans (ook een Brabander).

Levensfasen
Zodra je als zanger een jubileum kunt gaan vieren, vat er altijd wel iemand het plan op om een biografie over je te schrijven. Zo gebeurde dat ook bij Gerard van Maasakkers, de Brabantse volkszanger. In het jaar dat hij 30 jaar in het vak zit en tevens zijn 60e verjaardag viert, komt er een biografie uit van de sympathieke muzikant. Voluit heet het boek Deze jongen. Gerard van Maasakkers totnogtoe, suggererend dat de zanger nog lang niet klaar is met zijn leven. In het boek treffen we een mooi overzicht aan van zijn leven. Voor de opbouw van het boek hebben de schrijvers de levensfasen van Van Maasakkers als uitgangspunt genomen. En langs deze fasen leggen zij zowel zijn privé- als zijn werkzame leven. Van wieg tot volwassen man, het zit er allemaal in.

Van verhalen over hoe zijn vader toch een heel andere carrière voor zijn zoon zag tot de belevenissen die hij in de diverse stadia heeft meegemaakt. Er is door de auteurs veel ruimte gelaten om de verhalen van de naasten van Van Maasakkers aan het woord te laten. Zij zijn immers, naast de zanger zelf dan, de mensen die hem het beste kennen en kunnen vertellen wat hem drijft. Het boek laat naast veel verhalen ook een goed fotografisch overzicht zien. Persfoto's afgewisseld met privé-foto's maken dat de woorden tot leven komen.

Ondanks dat dit allemaal best positief klinkt, beoordelen we het boek toch maar met drie sterren. Dit ligt vooral in het feit dat we te maken hebben met een regionale volkszanger, waardoor de biografie maar voor een beperkte groep écht interessant zal zijn. Wat moet een Fries met een boek van een zanger die hij niet eens van naam kent.

Mooie woorden van Van Maasakkers zelf om de persoon te duiden:

’t Was niet altijd even hendig
’t ging niet altijd even goed