Boek: Jim Butcher - Stormnacht

Op de Elf Fantasy Fair sprak ik James Marsters, de acteur die Spike speelt in Buffy en Lord Piccolo in Dragonball Evolution. Hij is tevens de man die de audioboeken inspreekt van de Dresden Files. Op verzoek van de auteur zelf, Jim Butcher, begon hij ooit met het vertellen van het eerste boek van deze fantasyreeks. Marsters is inmiddels bij het tiende boek, waar Butcher het twaalfde boek heeft afgerond, een aardige score voor een reeks, die in 2000 is gestart. Butcher heeft er sinds 2004 een andere populaire reeks naast, de Codex Alera. En nu eindelijk mag dankzij uitgeverij De Vliegende Hollander ook Nederland kennismaken met Butchers creativiteit. Stormnacht, het eerste deel van de Dresden Dossiers.

Harry Dresden, Magiër
Harry Dresden is magiër en zo staat het ook op zijn naambordje bij zijn kantoor. Erg succesvol is hij niet en hij kan amper zijn huur betalen. Dit betekent ook dat hij het zich niet kan veroorloven klussen af te wijzen. Harry klust ook wat bij als adviseur voor de politie bij misdaden met 'bijzondere' eigenschappen. Inspecteur Karrin Murphy roept hem bij een gruwelijke, dubbele moord. Harry moet hierbij onderzoek doen naar de zwarte magie die gebruikt is bij de moord en dat kan hem wel eens in de problemen brengen met de Witte Raad. Tegelijkertijd probeert hij de verdwenen man van een cliënt op te sporen. Beide zaken lopen behoorlijk uit de hand. Harry doet zijn best iedereen goed te helpen en uiteindelijk ook zijn eigen vege lijf te redden. Butchers personage Harry Dresden wordt wel eens de volwassen Harry Potter genoemd, maar Dresden verdient meer. Hij is een complexe anti-held, die niet alleen tovertrucjes uitvoert, maar ook moet omgaan met alledaagse, menselijke problemen.

Prachtfiguur
Butcher schrijft heerlijk leesbaar en vlot. Zijn beschrijvingen zijn vaak origineel en brengen de personages ontzettend tot leven. Vooral Harry zelf is een prachtfiguur, die je inderdaad wel graag minstens twaalf boeken lang wilt kennen. De bovennatuurlijke zaken in het boek worden erg natuurlijk gebracht en onderbouwd, waardoor het een geloofwaardig geheel wordt. Stormnacht is een fantasyboek, maar het overstijgt dat genre dankzij de vloeiende schrijfstijl van Butcher en de spanning die hij in het verhaal heeft gestopt. De moord in het begin is prachtig omschreven. Je volgt Harry in zijn fascinatie en walging en hangt samen met hem boven zijn emmertje. In augustus komt het tweede deel van deze urban fantasy-reeks uit: Wolvennacht.

Uitgever: De Vliegende Hollander ISBN: 978 90 495 0006 1 Pagina's: 302

Kijk voor meer boeken in Boeken.