Film: Observe and Report

Acteur Seth Rogen timmert behoorlijk aan de weg de laatste jaren. Hij maakt de ene na de andere film. Bekend van Zack and Miri make a porn, Pineapple Express, Superbad en Knocked Up; het zijn zomaar wat titels waar de wat nerd-achtige, iets te dikke acteur zijn opwachting in heeft gemaakt. Daarnaast pakt hij tussendoor de nodige 'stem'-rollen mee zoals in Horton Hears A Who en Kung Fu Panda. En om aan deze lijst maar weer eens een titel toe te voegen, komt Rogen met een nieuwe film: Observe and Report, vanaf medio mei in de bioscopen te zien.

Droom
Ronnie Barnhardt (Seth Rogen) heeft één droom: politieagent worden. Als kind al trekt dit beroep hem aan, vooral vanwege de stoere uitstraling. Helaas voor Ronnie moet hij het doen met een functie als hoofd-bewaking in een winkelcentrum. Deze taak neemt hij wel heel serieus, en hij probeert de bezoekers van het centrum vooral te doen geloven dat hij een heuse 'agent' is en geen veredelde bewaker. Met strenge hand probeert hij zijn team te leiden, stuk voor stuk nerds en wannabee-cops. Wanneer het team te maken krijgt met een 'flasher' in het winkelcentrum, is dit voor Ronnie dé kans om als echte cop aan het werk te gaan. Hij is vastbesloten de exhibitionist op te pakken, daarbij de politie, in de belichaming van Detective Harrison (Ray Liotta) behoorlijk voor de voeten lopend.

Gedurende de zaak besluit Ronnie zich op de geven voor de politieopleiding. Na wat fysieke tests komt de onvermijdelijke psycholoog om de hoek kijken. Zijn manisch-depressieve aandoening helpt niet mee tijdens het psychologisch onderzoek en dat is dan ook de reden dat hij wordt afgewezen voor de opleiding tot agent. Op dat moment knapt er iets in Ronnie en neemt zijn gedrag bizarre vormen aan, welke leiden tot zijn ontslag. Is dit het einde van zijn carrière, of weet hij tóch nog door te stoten tot het korps? En de flasher, is die zijn leven nog zeker?

Mall Cop
Observe and Report doet denken aan de film Paul Blart - Mall Cop met Kevin James. De verhaallijn en de ontknoping zijn nagenoeg gelijk: Wannabee politieagent, werkt in winkelcentrum, valt voor modepoppetje, lost 'crime' op en is de held. Deze films doen niet voor elkaar onder, het zijn beide middelmatige komedies met een dun plot. Goed voor een kleine anderhalf uur vermaak, maar zeker niet meer dan dat. Dat Rogen zoveel films maakt, lijkt soms toch wat ten koste van de kwaliteit te gaan, al was Zack and Miri hier misschien een uitzondering op. In deze film doet Seth zijn ding, maar weet niet écht het beste in zichzelf naar boven te halen. Een vloekpartij, een vechtscène en verder vooral wat stoere (niet erg gelukt trouwens!) blikken, ze maken Rogen er niet beter op. De stukken waarin zijn verliefdheid naar boven komt worden niet erg uitgewerkt, ze zijn duidelijk een aanvulling op de basis van het verhaal.

Toch tweeënhalve ster, denken jullie dan? Ja, het is gewoon een leuk stukje komedie dat je best wel even aan het lachen maakt. Alleen Rogen kán beter, dat moet er bij gezegd worden. De bijrollen nemen eigenlijk maar een klein deel van de film in beslag. Er is er niet eentje die er positief of negatief uit springt. Kortom: de hele cast doet 'zijn ding', allemaal gelijkwaardig aan elkaar. Rogen stijgt, als aangetrokken steracteur, ook niet boven de rest uit. Hij mag dan de hoofdrol hebben, hij 'draagt' de film zogezegd niet. Het is wel grappig om Seth eens te zien zónder die alom bekende krullenkop. Bij de eerste beelden moet je zelfs even goed kijken voor je ziet dat hij het daadwerkelijk is. Deze look zal ongetwijfeld aangemeten zijn om de stoere uitdrukking van zijn wannabee politieagentendroom kracht bij te zetten, maar je mist het als kijker wel.

Om een lang verhaal kort te maken, Observe and Report is aardig als tussendoortje. Je zult best wat humor ontdekken en ontspannen uit de bios komen, maar een topper? Nee, dat is het niet.

Label: Warner Bros Releasedatum: 14 mei 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film: