Silvester Zwaneveld - Silvester Alone

Twaalf jaar heeft het grofgebekte duo Arie & Silvester samen door Nederland getourd met programma's als 'Rammen!' en '200%'. Maar na het programma 'DGAESSS' ('De Grote Arie en Silvester Spektakel Show') was de koek op voor de beide heren. Arie en Silvester gingen allebei een eigen kant op met hun soloprogramma. Arie Koomen kwam rond de jaarwisseling met Uit! en Silvester Zwaneveld tourt op dit moment rond met zijn Silvester Alone. Meteen merk je al dat de mensen er niet zoveel vertrouwen in hebben als de voorstelling van de Grote Zaal naar de Kleine Zaal moet door de tegenvallende opkomst (wat deels komt door de hoge toegangsprijs van 20 euro). Toch raar omdat hij samen met Arie twee keer voor een uitverkocht Carré stond. Maar dit keer is hij alleen.

Aan het begin van de voorstelling merk je meteen al dat Silvester een eigen kant op wil gaan. Hij vertelt een serieus verhaal over zijn vader. Toen hij vijf jaar was, is hij met de noorderzon vertrokken na een ruzie met zijn vrouw. Silvester vraagt zich af waar we nu allemaal mee bezig zijn en is ervan overtuigd dat de weg met de meeste weerstand de betere weg is. Silvester vertelt in een hoge snelheid over onder andere zijn irritante buurman Rudi, zijn vriendin (waarmee hij maar niet wil trouwen), zijn kinderen en over zijn 'vrouwelijke' jeugd. Hij groeide op tussen de dames zonder vaderfiguur. Dat leidde tot een gênant dansje op een bonte avond op Silvesters basisschool. Naarmate de voorstelling vordert krijgt Silvester er steeds meer zin in en weet hij ook te bewijzen dat hij ook zonder Arie een knap staaltje cabaret kan laten zien. Silvesters serieus bedoelde verhalen krijgen ineens een humoristische en onverwachte wending. Het publiek wordt op het eind nog even aan het denken gezet als Silvester roept, na een verhaal over een gesprekje met God bij de hemelpoort, 'waarom zou de aarde niet de hel zijn?'. De paar maatschappijkritische grappen over bijvoorbeeld de kredietcrisis en het broeikaseffect geven een beetje het idee dat je bij een show zit van Lebbis.

Naast de Lebbis-grappen heeft Silvester wel degelijk een eigen toon qua grappen. Zijn programma is heel divers en heeft voor ieder wat wils. Dat maakt Silvester, ook alleen, een goede cabaretier. Silvester kan wel degelijk zonder Arie, maar had met Arie toch meer het aanzien van een goed cabaretduo. Helaas valt de kwaliteit van de show nog niet te zien aan de opkomst, maar daar gaat ongetwijfeld verandering in komen. Gelukkig, voor de fans van Arie & Silvester, heeft hij zijn animatiescherm niet weggegooid. Ook is Silvester de regel 'de eerste rij is de lul' nog niet vergeten.

Silvester tourt dit seizoen nog tot en met mei door Nederland met zijn soloprogramma.

Theater: Theater De Muzeval Emmen Gezien op: 17 april 2009