Boek: Tig Hague - Strafkamp 22

Het smokkelen van drugs is iets dat in bijna alle landen strafbaar is. Iets waar je zeker in landen als Rusland niet voor opgepakt wilt worden. Toch overkwam het de Britse auteur Tig Hague, en dan te bedenken dat hij niet eens smokkelde, maar een klein beetje bij zich had als restant van een avondje stappen. Het veranderde zijn leven op slag, reden voor Hague om zijn verhaal op te schrijven. Zijn autobiografie, die luistert naar de naam Strafkamp 22 is nu in Nederlandse vertaling verkrijgbaar.

Zone 22
Het is juli 2003 wanneer Tig Hague naar Moskou vliegt voor een nieuwe deal. Als medewerker bij een bedrijf dat handelt in effecten reist hij de wereld rond om her en der deals te sluiten, stuk voor stuk routinematige zakenreizen voor Tig. Het kan echter ook anders uitpakken, zo zal blijken op de zomerdag in juli. Wanneer hij door de douane van het vliegveld wil gaan, wordt hij eruit gepikt en moet meekomen. Zijn bagage wordt aan een grondig onderzoek onderworpen, met een zeer vervelend resultaat. Tig heeft een kleine hoeveelheid drugs in zijn broekzak zitten, het restant van een avondje stappen. In alle haast heeft hij geen tijd meer gehad zorgvuldig zijn koffer te pakken en de spijkerbroek zo ingepakt. Hij wordt door de douane meteen aangemerkt als drugssmokkelaar en de taalbarrière maakt het onmogelijk om uit te leggen dat het hier om een kleine hoeveelheid gaat die Tig voor eigen genot gebruikt.

Na deze constatering belandt hij in een achtbaan die hem langs alle mogelijke instanties leidt. Het Russische rechtssysteem is hem niet echt goed gezind, en de moeizame communicatie draagt er aan bij dat Hague in de gevangenis belandt, in afwachting van een proces. Dit proces laat maanden op zich wachten en al die tijd zit Tig in de cel. Het uiteindelijke vonnis maakt aan deze cel'zit' geen einde; hij krijgt vier jaar en zes maanden opgelegd, die hij door zal moeten brengen in 'Zone 22', een gevangenkamp diep weggestopt in Mordovië. De omstandigheden in het kamp zijn bar en boos: geweld, zwaar werk, temperaturen beneden het vriespunt en complete afzondering van de buitenwereld. Het is te bizar voor woorden.

In Strafkamp 22 het opmerkelijke verhaal van zijn overlevingsdrang in deze Russische hel.

Schokkend relaas
De eerste aanblik levert je wat rillingen op. De kaft doet al veel vermoeden, maar bij het openslaan is elk hoofdstuk aangegeven door prikkeldraad. Deze visuele uiting draagt zeker bij aan het verhaal en de toonzetting ervan. Tig Hague vertelt in makkelijk taalgebruik zijn ervaringen in het Russische rechtssysteem. Het pakkende aan dit verhaal is dat het eigenlijk iedereen kan overkomen, zelfs jou als lezer. Gewend aan meer geciviliseerde en eerlijke rechtsgang in zijn thuisland, vertrouwt hij op wat gaat komen, achteraf een onterecht vertrouwen, want Rusland is alles behalve Engeland.

Schokkend is het zeker dat je als lezer realiseert dat Tig dit alles had kunnen voorkomen als hij in het beginstadium de douane had omgekocht met voldoende geld. Maar eerlijk als hij is, vertelt hij de waarheid, met een lange straf in hel als gevolg. Ondanks dat het boek toch redelijk wat pagina's telt, leest je er behoorlijk vlot doorheen. Dit komt zeker ook door de betrokkenheid en sympathie die je voor het hoofdpersonage gaat voelen. Je wílt hem helpen, maar voelt je machteloos. Zijn beschrijvingen van situaties, plaatsen en personages zijn allemaal even helder en beeldend, wat bijdraagt aan een compleet beeld van zijn vierenhalf jaar gevangenschap in Rusland. Tig Hague levert een sterke autobiografie af die zeker ook voor ons allen als les kan dienen. Je kunt alleen maar hopen dat dit jou nooit overkomt; Hague's moraal is 'Wees zorgvuldig wanneer je reist'.

Tig Hague is inmiddels 35 jaar oud, woont in Londen en is getrouwd met Lucy. Samen hebben zij een dochtertje. Even zo opmerkelijk als zijn boek is het feit dat Tig en Lucy in Strafkamp 22 zijn getrouwd. Zonder haar aan zijn zijde was deze 'hel' niet te overleven geweest. De reden dat Hague het boek schreef, verwoordt hij zelf als volgt:

"I was incredibly naive and I would hate for someone else to make the same mistake," he told the Daily Mirror. "Anyone travelling to Russia needs to be extremely careful."

Uitgever: De Fontein ISBN: 978 90 261 2353 5 Pagina's: 384

Kijk voor meer boeken in Boeken.