CD: Lamb of God - Wrath

Alweer bijna twintig jaar geleden werd in Richmond (Virginia, USA) de band Burn the Priest opgericht. Kort na hun eerste, 'selftitled' album in 1998 werd de bandnaam veranderd in Lamb of God. Dit had te maken met het feit dat het hen regelmatig verboden werd op te treden omdat ze een 'slechte naam' hadden. Lamb of God lijkt daar een ironische reactie op te zijn.

Toorn
Na een aantal wisselingen in line-up bestaat Lamb of God nu uit zanger Randy Blythe, gitaristen Mark Morton en Willie Adler, bassist John Campbell en drummer Chris Adler. Ze hebben in tien jaar zes studioplaten (Burn the Priest meegerekend), één live album en drie dvd's het licht laten zien. Alhoewel 'het licht zien' misschien wat haaks staat op hun stijl van muziek. Lamb of God maakt namelijk stevige heavy metal, die ze een plaats in de zogenaamde 'New Wave of American Heavy Metal' heeft opgeleverd. De muziek is niet zomaar in één van de (vele) metalhokjes te plaatsen. Lamb of God heeft elementen van thrash-, groove- en deathmetal, wordt ook wel in de metalcore geplaatst en maakt af en toe ook gebruik van rustiger, melodische stukken. Het vijfde officiële Lamb of God-studioalbum is uitgekomen bij Roadrunner Records onder de dreigende titel Wrath.

Metalgeweld
Er wordt geopend met een kort, instrumentaal en onheilspellend intro ('The Passing'), waarna het metalgeweld losbarst met 'In Your Words' en 'Set To Fail'. Een enorm sterk trio om mee te beginnen. De overgang van intro naar 'In Your Words' is abrupt, maar krachtig en de gitaren in dat nummer knallen eruit als een sirene. Erg jammer dat de vierde track ('Contractor') daarna zo uit de toon valt. Een ordinaire schreeuwpartij, zonder de accurate ritmes en scherpte die de rest van dit album kenmerken. Vooral de overgangen in het nummer wringen. Extra jammer, omdat de lyrics heftig en actueel zijn. Maar niet getreurd: daarna herstelt Lamb zich bewonderenswaardig met 'Fake Messiah' en 'Grace'. Het zijn mooie opmaten naar het beresterke 'Broken Hands', waarin de tekst een aanvullend instrument lijkt, gevolgd door nog een erg goed nummer: 'Dead Seeds'. De laatste drie tracks, 'Everything To Nothing', 'Choke Sermon' en 'Reclamation', maken het album in stijl af.

De toppers
Wrath is een raggende, agressieve plaat met één zwak nummer. Als geheel is het absoluut de moeite waard en de nummers 'In Your Words', 'Set To Fail', 'Broken Hands' en 'Dead Seeds' zijn de toppers. Vanaf 2 april jl. is Lamb of God op tournee: de No Fear Energy Tour, met henzelf in de hoofdrol en ondersteund door o.a. As I lay Dying en Children of Bodom. Maar als je hen wilt zien, moet je wel een vliegticket kopen: voorlopig tourt Lamb of God alleen in de US of A.

Label: Road Runner Releasedatum: 23 februari 2009

Kijk voor meer muziek in het muziekforum.