Film: Notorious - No Dream Is Too B.I.G.

De hip-hoppers onder ons zullen de naam vast wel kennen: 'The Notorious B.I.G.'. Letterlijk en figuurlijk een zwaargewicht in het genre. Christopher Wallace, zoals hij in het echt heet, heeft een leven dat voldoende stof biedt voor een biopic, en dus is het tijd voor Notorious - No Dream is too B.I.G., vanaf 16 april in de bioscopen te zien.

Het verhaal, in een notendop
De meeste rappers en hip-hoppers hebben een minder goede jeugd gehad, het is voor hen vaak de bron van hun muziek, een uitweg uit de scene waarin ze zijn grootgebracht. Zo ook voor Christopher Wallace aka 'The Notorious B.I.G.'. Hij groeide op in Brooklyn, verlaten door zijn vader toen hij twee jaar oud was. Deze wilde niets van hem weten. Op school wordt de te dikke Chris gepest door iedereen die maar enig aanzien op de school heeft. Dit leidt ertoe dat hij al snel in de drugs belandt, en op zijn twaalfde begint het dealen. Hij ziet dit als uitweg en als manier om íets te betekenen, iemand te zijn. De jaren die volgen worden vooral gekenmerkt door spijbelen van school om zo drugs te verkopen.

Wanneer hij 17 jaar is, is zijn school-loopbaan dan ook ten einde en besluit hij te stoppen. Wat een goed leven moet worden, loopt uit op een crimineel bestaan, vol drugs, seks en geld. Om dit alles aan te kunnen, probeert hij zijn gevoelens om te zetten in muziek; de redding van menig hip-hopper. Dat dit uiteindelijk niet alleen zijn redding, maar ook zijn ondergang betekend heeft, is bekend.

Traagheid
Notorious heeft een bepaalde loomheid in zich, de film lijkt niet echt vaart te willen krijgen. Als kijker verwacht je een wat 'hardere' film met wat meer pit. Dit blijft echter ver weg, en dat is jammer. Een zo bewogen leven verdient een uitgesprokener beeld dan dat nu wordt geschetst. De echte 'B.I.G.'-fan zal weinig nieuws in het verhaal ontdekken. De niet-fan zal de film waarschijnlijk minder interessant vinden, dit wordt vooral veroorzaakt door de traagheid. Een film van bijna twee uur is wel een erg lange zit als er niet écht een pittige performance wordt gegeven. De rol van Notorious wordt gespeeld door Jamal Woolard. Hij komt toch vooral over als een dommige jongen, mede ook door zijn scheve mond. Het personage dat nog de beste prestatie op acteergebied neerzet, is wel de moeder van Chris Wallace, gespeeld door Angela Bassett. Zij weet in haar rol heel goed de zorgen van een moeder over te brengen. Deze ene rol kan de film echter niet redden van een matige beoordeling. Hoe bewogen het leven van Christopher Wallace ook is (geweest), de film laat de kijker alles behalve bewogen achter. Er zijn betere biopics gemaakt.

Label: 20th Century Fox Releasedatum: 16 april 2009
Kijkwijzer:
Waardering Film: