DVD: Elegy

Ben Kingsley speelt, naast Penelope Cruz, de hoofdrol in Elegy, een film over de onzekerheden van een man op leeftijd. David Kepesh (Kingsley) is een literair criticus en professor op een universiteit in New York. De man is een womanizer die zich één keer vergist heeft door te trouwen, maar zich daarna nooit aan één vrouw heeft kunnen binden. Totdat hij de mooie Consuela Castillo (Cruz) ontmoet. Als studente in zijn klas volgt zij zijn colleges met de grootste interesse. Kepesh, betoverd door haar schoonheid, staat op het punt zich voor het eerst in zijn leven over te geven aan één vrouw.

Zelfs de zoon van Kepesh is tegen het avontuur waarin zijn vader zich dreigt te storten. Ook zijn beste vriend George (Dennis Hopper) raadt hem af zijn hart te verliezen aan een jonge dame. De mooie Consuela is slechts 24 jaar oud maar lijkt zich over te geven aan de charmes van haar professor. Kepesh besluit uiteindelijk toch om met Consuela verder te gaan. Omdat hij zich niet eerder heeft toegegeven aan de liefde van één vrouw wordt hij onzeker. Hij begint te lijken op een jonge puber die door gevoelens van jaloezie zichzelf maar ook Consuela dreigt te verliezen. Kepesh is geobsedeerd door Consuela en haar hele verschijning en daarmee is de verhaallijn van de film wel uitgelegd.

Vlak
Het verhaal is op zich goed uitgekozen, al moet gezegd dat er voldoende films gemaakt zijn over onmogelijke liefdes. Maar het komt in Elegy niet geheel uit de verf. De film is wat vlak en ook de personages worden niet op zo'n wijze neergezet dat je er een band mee kunt creëren. Dat is erg jammer, want het is op zich namelijk geen slechte film maar je hebt het gevoel dat het niet helemaal goed uitgewerkt is. Penelope Cruz gaat je ook op sommige momenten irriteren omdat haar accent je best tegen kan gaan staan, best jammer wel want het is een goede actrice.
Ook de 'goede kop' van Ben Kingsley redt de film niet geheel. Nogmaals: het is geen slechte film, maar er had zoveel meer in gezeten.

Ondanks het mooie einde van de film moet toch worden geconstateerd dat Elegy niet de topfilm is dat het had kunnen zijn. Het verhaal sleept je jammer genoeg niet mee, iets dat bij films als deze wel de bedoeling is. Sterker nog, bij romantische drama's is het juist een van de vereisten dat je als kijker meegesleept wordt in het verhaal. Desondanks is het een mooie film die de moeite van het kijken wel waard is, maar geen blijvende indruk achterlaat.

Label: RCV Releasedatum: 10 februari 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t.

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.