Film: Crepuscule

Een mooie grote spiegel over van de vorige film. Twee acteurs van een volgend project. En tijd over door het vooruitschuiven van diezelfde film. Dat was het startsein voor de nieuwe film van Maartje Seyferth en Victor Nieuwenhuijs. Het resultaat Crepuscule is nu te zien in de filmhuizen.

Een jong mooi meisje verhuist richting Amsterdam. Ze huurt een kamertje in de stad. Ze heeft weinig bezittingen. Meubilair moet ze zelfs op straat bijeen sprokkelen. Ze neemt een baantje aan bij een benzinestation om wat inkomsten te hebben. Het meisje leeft een vrij teruggetrokken bestaan, veel tijd brengt ze in haar eentje door in haar kamer. Langzaam maar zeker raakt ze vervreemd van de wereld. En als ze dan ook nog het gevoel krijgt achtervolgd te worden door één van de klanten van het benzinestation, raakt ze steeds verder in de knoop met zichzelf. Ze wordt steeds depressiever en meer paranoïde. Het is maar de vraag of ze hier ooit uitkomt.

Amsterdam wordt in deze film vooral getoond vanuit donkere en neerslachtig aandoende locaties. Versterkt door de sfeervolle zwart-wit beelden geeft het de stad een duister karakter. Iets wat wel past bij de titel. 'Crepuscule' is een oud woord voor schemering. De film maakt verder veel gebruik van een soundtrack vol jazzy geluiden. Het voelt alsof de makers een goed voorbeeld vonden in een film als Elevator to the Gallows. Het niveau van die film haalt het echter bij lange na niet.

De hoofdrol in Crepuscule is voor Nellie Benner. Ze komt goed over als het wereldvreemde meisje. Het depressieve is goed voelbaar. Dialogen zijn vrijwel afwezig dus veel hulpmiddelen heeft ze niet. De helft van de tijd brengt ze zelfs naakt voor de camera door terwijl ze zich in haar eigen wereldje terug trekt. Of het nog functioneel is, waag ik te betwijfelen, maar dat zal wel iets typisch Nederlands zijn.

Zover zal het waarschijnlijk nog allemaal best oké klinken, maar er is helaas ook een donkere kant. De vervreemdende sfeer is aardig, maar het bijbehorende tempo in de film kan voor sommige mensen echt niet fijn zijn. De film duurt slechts 70 minuten, maar op een gegeven moment lijkt het langer en langer te duren. Er komt geen einde meer aan lijkt het wel. En ondanks de pluspunten is dat toch wel vrij dodelijk voor de entertainmentwaarde. Dit is dan ook de grootste reden voor de lage waardering die Crepuscule hier krijgt.

Label: Mokum Filmdistributie Releasedatum: 2 april 2009
Kijkwijzer: Waardering film: