CD: Ghinzu - Mirror Mirror

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie maakt er dit jaar de mooiste muziek van het land? Als je deze vraag in eigen land stelt zou Drive Like Maria wel eens hoge ogen kunnen gooien. Stel je de vraag bij onze zuiderburen, dan is één van de kanshebbers Ghinzu. Deze Belgische band bestaat alweer bijna tien jaar, maar van grote bekendheid hebben ze nog niet echt mogen genieten. In Wallonië zijn de vijf heren een stuk bekender dan bij onze Vlaamse vrienden en ook in Nederland verdienen ze beter.

In 2004 werd het album Blow bij de Franstaligen goed ontvangen en stelden zij een plekje op Ancienne Belgique veilig, samen met Girls in Hawaii en Sharko. Vanaf die tijd begon de bal echt te rollen. Met behulp van spetterende live-performances speelde de groep zich in de kijker. Naast toeren heeft Ghinzu zich voornamelijk bezig gehouden met hun derde album, Mirror Mirror. Met enige hulp van Dimitri Tikovoi (heeft onder andere met Placebo gewerkt), Nick Terry (The Libertines, Klaxons) en Christine Verschorren presenteert Ghinzu nu twaalf nieuwe tracks aan het publiek.

Ghinzu leek lange tijd weggeweest te zijn, en de deur stond nog slechts op een kiertje open. De aftrap en leadsingle 'Cold Love' beukt de deur echter meteen vol open. Een opzwepend en energiek nummer met een pakkend melodietje plus bruisende electronica en gitaren. Een beter begin van een plaat kun je je bijna niet wensen. 'Take It Easy' volgt zijn eigen devies en doet het iets rustiger aan. De 90's electropoprock met een alternatief randje beklijft goed. Het korte, maar sacrale en berustende van 'Mother Allegra' laat de rust geheel terugkeren alvorens de titeltrack het gaspedaal weer vindt. Pompende beats met een achterliggend sample als een vliegende boomerang leiden de muur van geluid in. Denk aan dEUS versus Infadels. Dat Ghinzu wel van een goede opbouw houdt bewijst onder andere ook 'Dream Maker'. Er wordt op deze plaat vaak naar een hoogtepunt toe gewerkt, wat de muziek uitermate spannend en afwisselend houdt. Organische bruggetjes, geluidsbarrages van electro en gitaren, meeslepende melodiën en multi-vocale variatie. Alweer een succesplaat uit België! Deze zomer onder meer te zien op de zondag van Rock Werchter.

Label: PIAS Datum: 30 Maart 2009 Waardering: