Boek: Guillermo Martinez - De langzame dood van Luciana B.

Guillermo Martínez is geen onbekende in het schrijversvak. Toch zijn er in ons land nog niet veel boeken van hem vertaald. De langzame dood van Luciana B. is tot heden het tweede boek van de schrijver. Een interessante psychologische thriller, dat stempel kan in deze inleiding al wel gegeven worden.

Argentinië
Het verhaal speelt zich af in Argentinië. Wanneer een schrijver met zijn arm in het gips belandt, schakelt hij een studente in om zijn werk uit te typen terwijl hij dicteert. Hij komt bij Luciana terecht, zij is hem aanbevolen door iemand en Luciana heeft een maandje vrij van haar huidige 'werkgever', de schrijver Kloster. Na een maand ronden de twee hun werk af en gaat Luciana terug naar Kloster om daar weer als zijn assistente te gaan werken. De jaren die dan volgen zijn niet te beschrijven.

Tien jaar later neemt Luciana contact op en vraagt ze of ze langs mag komen. Kloster heeft haar leven tien jaar lang beheerst en ervoor gezorgd dat het leven van Luciana weinig mooie momenten heeft gekend. Al haar dierbaren zijn overleden, onder verdachte omstandigheden. Ze is ervan overtuigd dat Kloster hier mee te maken heeft, nadat zij hem beschuldigd heeft van aanranding. De auteur, wiens naam nergens genoemd wordt, besluit zelf het verhaal dat Luciana hem vertelt, bij Kloster te gaan uitzoeken. Uiteraard krijgt hij daar een heel ander verhaal voorgespiegeld. Wie spreekt de waarheid? Dat is de grote vraag waar hij een antwoord op moet vinden.

Opmerkelijke stijl
De schrijfstijl van Martínez is opmerkelijk te noemen. Vooral de anonimiteit van de hoofdpersoon, de auteur, is een vreemde gewaarwording. Ondanks dat het boek weinig vaart kent, en weinig echt spannende passages bevat, blijft het je als lezer wel boeien. Dat op zich is al knap. Martínez gebruikt veel lange zinnen, wat er voor zorgt dat je soms bepaalde stukken meerdere keren moet lezen. Het gebrek aan spannende passage wordt goed gecompenseerd door de psychologische effecten die in het boek verwerkt zitten. Je vraagt je continu af wat er zich afspeelt in de hoofden van de slechts drie personages die écht aan de orde komen. Wanneer je de balans opmaakt, kom je op een goede, doch doorsnee psychologische thriller uit.

Uitgever: Signature ISBN: 978 90 567 2263 0 Pagina's: 189