CD: Metro Station - s.t.

Mason Musso, Trace Cyrus, Blake Healy en Anthony Improgo, dat zijn de namen van de bandleden van Metro Station. De heren zijn al vanaf 1996 actief in Amerika, maar kort geleden braken ze in Nederland ook door met hun hit 'Shake It'. Hebben de mannen nog meer te bieden dan alleen deze opzwepende hit?

Metro Station is bekend geworden door hun MySpace-pagina op het internet. Nadat de mannen hun eerst single 'Seventeen Forever' op de pagina releasde zorgde een trouwe groep fans er voor de band binnen no-time bekend werden. Ze stonden in grote magazines in Amerika voordat ze zelfs maar getekend hadden bij een platenmaatschappij. In nog geen twee jaar tijd is de electro-punk-pop van Metro Station in Amerika uitgegroeid tot de populairste muziek van het moment. Ze hebben dan ook al met aardig wat grote namen op het podium gestaan. Het viertal tourde onder andere met Panic at the Disco, We The Kings, Boys Like Girls, Valencia, Cobra Starship, and Good Charlotte.

Dit eerste album van de mannen bestaat uit twaalf tracks, waarvan je er misschien drie al hebt gehoord. ‘Seventeen Forever’, ‘Kelsey’ en ‘Shake It’ zijn namelijk nummers die in Amerika al uitgebracht zijn als singles. Je kunt wel zeggen dat de tracks op het album goed op elkaar afgestemd zijn. Bijna elk nummer ligt namelijk in hetzelfde tempo. Er zitten wel wat swingende uptempo uitschieters bij, maar die zijn zeer zeldzaam. Op ‘Control’, ‘ True to me’ en natuurlijk ‘Shake It’ kun je dan ook wel aardig meeswingen. Naast de enorme lading aan popachtige nummers kom je ook nog een ballad tegen. ‘After The Fall’ is een track met een wat sombere kant. Een totale verandering na alle vrolijke refreinen die je verder overal tegen komt. Je vindt op de tracklist twee keer hun bekende single. Echter is de eerste keer ‘Shake It’ de standaard radioversie waarmee wij worden gebombardeerd op de radio. De andere versie is een rustigere uitvoering van dit uptempo nummer.

Metro Station wordt overal neergezet als de nieuwe electro-punk-pop-band van 2009, maar je kunt het electro en punk er wel vanaf halen. Het is vooral pop wat de klok slaat op dit album. Het wordt niet meteen electro en punk als je Blake achter de synthesizers zet. Dit album zit bovenal vol met sing-a-long nummers. De songteksten zijn namelijk nogal gemakkelijk te onthouden en het gevaar, voor andermans oren, is dan ook aanwezig dat je mee begint te zingen met de mannen. Voor een platenmaatschappij is dit een vrij veilige band om een contract aan te bieden. De heren zijn namelijk iets edgy, ze zien er leuk uit en dit allemaal wel in een commercieel jasje. Is de muziek ook leuk? Jawel hoor, als je graag luistert naar gehypte popmuziek die moet overkomen alsof het rock 'n roll is dan kun je er probleemloos naar luisteren! Dus voor nu krijgen ze drie sterren, volgende keer iets meer electro en punk en misschien worden het er ooit nog eens vijf.

Tracklist:
1. Seventeen Forever (02:53)
2. Control (03:19)