Film: Defiance

We worden tegenwoordig overladen met films over de Tweede Wereldoorlog (Bride Flight, Valkyrie en Oorlogswinter, om er maar een paar te noemen). Voegt Defiance hier dan nog wel iets aan toe? Het antwoord is: ja. De film vertelt namelijk het weinig gekend, maar erg bijzonder en waargebeurd verhaal over het verzet van een kleine groep Joden, onder leiding van de Bielski-broers, in het Wit-Rusland van 1941. Hoewel dit verhaal in Defiance enigszins geromantiseerd wordt, is het een bijzondere gebeurtenis dat de aandacht verdient: een kleine groep Joden dat het aandurft om terug te vechten tegen de nazi’s. “Our revenge is to live”.

Defiance opent met harde ‘archief’beelden uit 1941, het moment dat de nazi’s Wit-Rusland bezetten. De tekst leert ons dat binnen enkele weken 50.000 Joden worden vermoord en een miljoen anderen deportatie en de dood wacht. De beelden komen uit het dorpje van de Bielski familie, bestaande uit de broers Tuvia (Daniel Craig), Zus (Liev Schreiber) en Asael (Jamie Bell). Samen met bijna alle inwoners van het dorp worden hun ouders vermoord, maar zij weten te ontkomen en verschuilen zich in het naastgelegen bos. Al snel krijgen ze gezelschap van andere ontsnapte en gevluchte Joden, waarna er steeds meer bij komen. Opeens staan de Bielski-broers aan het hoofd van een gezelschap van meer dan honderd Joden. Er ontstaat een soort mini-dorp in de bossen, waaraan iedereen zijn steentje bijdraagt. Maar van een samenleving die plotseling ontstaat, komen natuurlijk problemen. Zo kunnen Tuvia en Zus het niet eens worden over de aanpak: Tuvia wil namelijk stilletjes proberen te overleven, terwijl Zus wraak wil nemen op de nazi’s. Dit is echter niet het enige probleem waar Tuvia, als plotselinge leider van een grote groep mensen, voor komt te staan.

Alles aan Defiance straalt Hollywood uit. De setting, de kostuums, de props: alles klopt precies en het is te zien dat er erg veel aandacht aan is besteed om hiervoor te zorgen. Ook de dialoog is op bepaalde momenten wel erg Amerikaans (“Nothing is impossible, what we all have done is impossible!”) en in de verloop van het verhaal zul je geen verrassende plotwendingen tegenkomen. Bovendien leek regisseur Edward Zwick (The Last Samurai, Blood Diamond) erg blij te zijn met Daniel Craig als hoofdrolspeler; zijn helderblauwe ogen worden wel erg vaak close-up in beeld genomen. Daarnaast wordt de moraal van Tuvia (geweld is niet goed, het eigen volk is belangrijker dan het vermoorden van nazi’s) verkozen boven die van Zus, maar worden de actiescnes wel spectaculair in beeld gebracht.

Hoewel deze typische Hollywood-elementen op sommige momenten nogal storend werken, maakt dit van Defiance nog geen slechte film. Het verhaal is interessant en laat mooi zien wat er gebeurt als een grote groep mensen ineens samen moet zien te overleven. Daniel Craig laat zien dat hij naast James Bond ook andere rollen goed aankan en ook Liev Schreiber is overtuigend als Tuvia's ietwat agressieve broer Zus. De chemie tussen deze twee acteurs is zodanig dat je gelooft dat ze broers zijn.

Edward Zwick is erin geslaagd om van een verhaal met zware thema’s als wraak, menselijkheid, trots en redding een toegankelijke en begrijpelijke film te maken. Laat het Hollywoodgehalte geen reden zijn om Defiance niet te zien, want los daarvan vertelt het een mooi verhaal over dappere Joden die ten strijde trekken tegen de nazi's. Het feit dat dit een waargebeurd verhaal is wat maar weinig mensen kennen, is des te meer reden om Defiance te bekijken.

Label: RCV Entertainment Releasedatum: 19 maart 2009 Kijkwijzer: Waardering film: