Boek: John Grogan - Marley & Me

Onlangs ging de film Marley & Me in première. Een film met Owen Wilson en Jennifer Anniston, welke gebaseerd is op het boek Marley & Me van John Grogan. Het mag dan ook niet verbazen dat er inmiddels een nieuwe versie van dit boek is uitgekomen, de filmeditie zoals dat in vaktermen heet. Op de cover prijken de hoofdpersonen uit de film, verder is het gelukkig gewoon het verhaal zoals John dat ooit heeft opgeschreven: het verhaal van John en zijn doldwaze hond Marley.

Onbeholpen, maar o zo aandoenlijk
John en Jenny zijn al enige tijd een stel en besluiten samen te gaan wonen. Beiden werkzaam hebben ze weinig tijd voor een gezin, het onderwerp blijft dan ook een beetje tussen hen beiden in hangen. Kinderen worden niet ter sprake gebracht. Uiteindelijk zien ze toch gezinsuitbreiding, en wel in de vorm van een hond. Als ze daar voor kunnen zorgen, dan zal kinderen ook wel kunnen. Via een advertentie komen ze bij een hobbyfokster terecht en daar maken ze kennis met een heerlijk propje labrador. Ze zijn meteen verkocht en besluiten, zonder verder informatie in te winnen, de hond te nemen en zes weken later is hun gezin een feit. De labrador wordt 'omgedoopt' in Marley, vernoemd naar Bob Marley.

Hoe lief hij er ook uitziet, al snel blijkt dat Marley een grote brokkenpiloot is en geen enkel ding in huis is meer veilig. Hij weet door muren heen te breken, hordeuren zijn niet meer veilig en eten op je bord moeten John en Jenny metéén opeten, anders is Marley ermee weg. Wanneer er later drie kinderen bij komen, is het gezin helemaal compleet. Marley maakt volwaardig deel uit van de Grogan-familie en de kinderen zijn dol op hem, ondanks al zijn wilde buien. Maar zoals dat met huisdieren gaat, komt onvermijdelijk het moment van afscheid nemen. Marley is ruim 13 jaar wanneer hij te maken krijgt met veel gezondheidsproblemen en uiteindelijk komt het moeilijke besluit om hem in te moeten laten slapen. Het leven ná Marley zal nooit meer hetzelfde zijn.

Aandoenlijk en herkenbaar
John Grogan heeft een heel leuk boek afgegeven. Wat is er leuker dan herkenbare situaties in het boek te vinden, elke hondenbezitter zal ze zien. Maar ook voor niet-hondenliefhebbers is het boek erg aangenaam. De schrijfwijze van Grogan maakt dat je de onbeholpen Marley in al zijn acties voor je ziet. Je kunt het niet nalaten tijdens het lezen te lachen om zijn stuntelige en stoute acties. Aan het eind van het verhaal slaat die lach om in een traan, wanneer Marley ziek wordt en uiteindelijk inslaapt. Als lezer voel je de pijn van John en zijn gezin, een traan rolt over je wang wanneer je het laatste deel leest.

Marley & Me is vooral een boek met alledaagse perikelen van een doorsnee gezin; man, vrouw, kinderen en hond. Deze alledaagsheid is gevat in een prettige schrijfstijl die je als lezer even lekker uit je eigen alledaagsheid weet te halen. Grappig, stout, gezellig, aandoenlijk; het verhaal heeft het allemaal in zich. Na het lezen van dit boek kun je alleen maar stellen dat er terecht een film van is gemaakt. Geen zware kost, maar gewoon even lekker wegdromen, dat is waar Marley & Me en goed voor is.

Uitgever: The House of Books ISBN: 978 90 443 2272 9 Pagina's: 302