DVD: Pinokkio

Net zoals ieder jaar weet Walt Disney er weer een aantal releases van klassiekers uit te persen; of zoals ze dat bij Disney zeggen: ze openen de kluis! Elke keer is het de beurt aan een andere 'Disney Classic', die wordt opgekalefaterd, voorzien wordt van nieuwe extra's en in een glimmend hoesje wordt gestopt. Was het de vorige keer nog de beurt aan de klassieker Doornroosje, daar gaan we nu verder terug de tijd in met Pinokkio. De film uit 1939 is de tweede avondvullende speelfilm van Disney en moest het succes van Sneeuwwitje ten tijde van de release overtreffen. De nieuwe 'special edition'-release van Pinokkio is sinds kort verkrijgbaar op dvd.

Als de oude sympathieke houtsnijder Gepetto een schitterende marionetpop heeft gemaakt, heeft de oude Italiaan eigenlijk maar één wens. Hij wil dolgraag dat zijn laatste creatie, die hij Pinokkio heeft genoemd, een echt jongetje wordt. Normaal natuurlijk een absurde wens, maar een goede fee heeft een bijzondere verrassing voor Gepetto: Pinokkio wordt tot leven gewekt. Hij wordt dan wel geen echt jongetje, want zijn lichaam blijft van hout, maar kan praten, bewegen en denken. De goede fee geeft Pinokkio de kans om een echte jongen te worden, maar dan moet hij wel laten zien dat hij het waard is. Japie Krekel vormt het levende geweten van de bewegende houten pop en Gepetto krijgt de aangename schrik van zijn leven: Pinokkio is tot leven gekomen! Als brave jongen doet Pinokkio alles wat je van een normale jongen mag verwachten, maar al snel ontdekken mannen met kwade bedoelingen dat Pinokkio alles behalve normaal is. Ze beloven hem eeuwige roem en faam en verkopen hem aan de kwaadaardige Stromboli. Het is voor Pinokkio het begin van een avontuur, waarin hij het verschil tussen goed en slecht leert kennen. Kan de levende marionet de goede fee laten zien dat hij het verdient een jongetje van vlees en bloed te worden?

Net als bij de eerste speelfilm van Disney, Sneeuwwitje, heeft Disney ook bij Pinokkio een bestaand verhaal gebruikt om een film te maken. Het verhaal is gebaseerd op het gelijknamige boek van de Italiaan Carlo Lorenzini Collodi. Ondanks dat de film niet geheel het boek volgt, heeft Disney gelukkig de charme weten te behouden in de verfilming. Door de prachtige animatie en het bijna vertederende verhaal is Pinokkio zowel geschikt voor een ouder als een jonger publiek. Qua extra's heeft Disney zich echter overduidelijk gericht op het oudere publiek. Er zijn weliswaar wat kinderspelletjes op de tweede schijf te vinden, maar het merendeel van de extra's bestaat uit nooit eerder vertoond materiaal, een blik in de Disneykeuken en een paar muzikale extraatjes. Daarnaast bevat de schijf een commentaartrack en een alternatief einde. In vergelijking met de vorige release van Pinokkio op dvd zijn er zeker wat toevoegingen te vinden, maar het is niet indrukwekkend genoeg om de vorige release in te ruilen voor deze.

Qua beeldkwaliteit zit er wat dat betreft meer overtuiging in de nieuwe release; de kleuren zijn bijzonder levendig en het is amper te geloven dat de film Pinokkio al zeventig jaar oud is; het resultaat van een nieuwe restauratie van de filmbeeldjes. Disney heeft grote hoeveelheden tijd, energie, ontwikkeling en geld gestopt in de animatie. Qua tekentechnieken overtrof deze tweede Disney film zijn voorganger zeker en het is dan ook niet verwonderlijk dat Pinokkio een groot succes was ten tijde van de eerste vertoningen. Meer dan 750 tekenaars maakten bijna een miljoen tekeningen om het geheel vloeiend in beeld te brengen. Ook qua muziek is de film indrukwekkend te noemen; ruim 80 muzikanten werkten mee aan de soundtrack, waarvoor het in 1941 een Oscar kreeg.

Dat Pinokkio een geweldige animatieklassieker is, is absoluut geen nieuws. De film vertedert jong en oud en is op meerdere vlakken een diamantje te noemen. Het is inmiddels de derde keer dat de klassieker op dvd verschijnt en dan rijst natuurlijk de vraag: is deze release zoveel beter dan de vorige? Ja en Nee. De film is er qua beeldkwaliteit weer op vooruit gegaan én er zijn weer wat extra's toegevoegd, dat maakt deze 'special edition' zeker de moeite waard. Er is echter ook een 'maar'. Als je de eerdere release al in huis hebt, dan volstaat deze echt wel; de adviesprijs van 24,95 euro maakt het het niet waard om de oude versie te vervangen door deze nieuwe 'special edition' met glanzende hoes.

Label: Buena Vista H.E. Releasedatum: 04 maart 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: