TV: Wipeout

De tijden van Spel zonder Grenzen liggen ver achter ons. Judith Bosch en Dick Passchier waren jarenlang hét gezicht van deze internationale zeskamp-spelshow, later opgevolgd door Ron Boszhard en Jack van Gelder. Lang hebben we moeten wachten op een soortgelijk programma, maar nu lijkt er dan toch een opvolger te zijn. Wipeout is in Amerika al enige tijd een enorme hit en langzaamaan nemen meer en meer landen het format over. Van oorsprong is het een Japans programma, dat de VS heeft omgedoopt tot wat het nu is en zoals het nu heet. Ook Nederland kan sinds half februari wekelijks genieten van dit programma. Een waardig opvolger?

Wat is Wipeout?
Kort gezegd is Wipeout één grote afvalrace met aan het eind een pot met geld voor de winnaar. De kandidaten, 20 bij aanvang van de race, moeten via een hindernisbaan proberen steeds een ronde verder te komen. Er zijn in totaal vier rondes; The Qualifier, The Sweeper, Dizzy Dummies / Treadmill en The Wipeout Zone. Wie als laatste overblijft neemt de beloofde 10.000 euro mee naar huis.

Het programma doet, zoals al eerder aangegeven, erg denken aan Spel zonder Grenzen, maar ook de bekende reeks Sterrenslag kan als vergelijkingsmateriaal dienen. Het gaat vooral om behendigheid, snelheid, actie en een hele hoop lol. Al is het einddoel natuurlijk wel een behoorlijke som geld, wat het toch een serieus tintje geeft. Het is niet zómaar een afvalrace. Wat is er zo leuk aan dit soort programma's? Dat lijkt vrij duidelijk... spellen als deze worden gekenmerkt door een hoog gehalte 'blooperachtige' ongelukjes. Het leedvermaak wanneer er weer eens een deelnemer ongenadig op zijn gezicht gaat valt bij de kijker altijd erg in de smaak. Dit is dan ook de kracht van het programma; het leedvermaak zorgt voor een lekkere dosis humor.

Presentatie
Voor de presentatie heeft RTL5 enkele frisse, jonge mensen aangetrokken; Dennis Weening (MTV, Wie is de Mol), Klaas van der Eerden (Cabaretier) en Wytske Kenemans (Jetix, Snowmagazine) vormen het team dat de hele show begeleidt. Een verfrissend stel dat zeker het imago van RTL5 weer wat verjongt. De interactie tussen de presentatoren is leuk. Ze overheersen nergens het programma, ze acteren als het ware keurig op de achtergrond en laten vooral de deelnemers centraal staan. Er kan niet anders dan gezegd worden dat het een goede keuze is en een leuke toevoeging is aan het spelprogramma.

In de intro werd de vraag gesteld of het een waardig opvolger zou kunnen zijn van Spel zonder Grenzen, deze vraag kan met een volmondig 'ja' worden beantwoord. Wipeout is een leuk, fris, actief en vermakelijk programma. Het doet op één of andere manier ook meteen verlangen naar lente- en zomerdagen. Ongetwijfeld zullen de elementen uit de spelshow op menig dorpsfeest worden overgenomen, en als dat eenmaal gebeurt, dan kun je wel stellen dat de show geslaagd en succesvol is. Lekker even genieten van deze nieuwe show? Dat kan op zondagavond rond de klok van 19.00 uur op RTL5. Wellicht een leuke nieuwe gezinsavond...

Zender: RTL5 Gezien op: Zondagavond 19.05 uur Waardering: