DVD: Step brothers

Volgens mij is dit voor iedere ouder de ergste nachtmerrie; je zoon of dochter is veertig jaar oud en woont nog thuis! Dit is het geval bij Nancy (Mary Steenburgen) en Robert (Richard jenkins), hun beide zoons wonen nog thuis. Laten beide ouders elkaar nou net treffen en smoorverliefd worden!

Robert geeft een lezing op een congres en treft daar bij toeval Nancy aan, de vonk slaat binnen een paar minuten over en de twee worden smoorverliefd op elkaar. Bij een gesprek komt naar boven dat ze beiden nog een zoon hebben die thuis woont. Het vreemde aan dit verhaal is dat beide kinderen gewoon verwende volwassen veertigjarige mannen zijn en totaal nog geen haast hebben om het huis uit te gaan of om een baan te zoeken. Ze vinden het wel best zo, teren op pa en ma's zak.

Robert en Nancy trouwen en gaan besluiten, als vanzelfspreken, samen te gaan wonen. Echter zullen de zonen ook mee moeten verhuizen. Brennan Huff (Will Ferrell) en Dale Doback (John C .Reilly) zullen dus ook met elkaar moeten gaan leven. De heren zien dit echter helemaal niet zo zitten. Nu moeten ze hun territorium gaan delen met een ander. Vanaf het eerste moment dat de mannen elkaar ontmoeten is het oorlog. Robert is het zat en regelt een aantal sollicitaties voor de heren en geeft ze een maand om zelf een woning te vinden. Hij wil ze weg hebben!

De haat bij de beide heren slaat om in samenwerking, want ze zijn toch zeker niet van plan te gaan verhuizen. Waarom! Ze hebben thuis alles. Samen saboteren ze elke sollicitatie die ze moeten voeren en als het zelfs lijkt dat ze aangenomen worden, gooit Dale er zo’n enorme scheet uit dat ze daarna ook niet meer hoeven terug te komen. Onderweg naar huis komt het geweldige idee op om een entertainmentbureau op te gaan starten. Brennan kan zingen en Dale kan drummen, magisch duo toch? Als de hele familie op een verjaardag bij elkaar is, delen de twee hun plan met de rest van de familie door middel van een videoclip 'Boats ‘N Hoes'. In die videoclip ruïneert het duo de boot van Robert en vanaf dat moment is de maat vol. Nancy en Robert krijgen enorme ruzie over het omgaan met hun volwassen kinderen en het loopt zo hoog op dat ze gaan scheiden. Het huis wordt verkocht en de mannen moeten dus vanaf dat moment op hun eigen benen gaan staan.

Het verhaal is plat, niet spannend en al meerdere keren op verschillende manieren op de buis gebracht. Persoonlijk ben ik absoluut geen van fan van Will Ferrell en John C. Reilly, maar beide heren weten met hun enthousiasme toch nog iets van het verhaal te maken. Je blijft toch kijken. De humor in de film ligt echt voor het oprapen want er wordt nogal
makkelijk gescoord met ballen op een drumstel, rukken op een dvd, boekjes en andere artikelen en een lading hard geschreeuw. Niet heel veel bijzonders, je moet er van houden. Bij de dvd zelf zitten ook nog wat extra’s; Het standaard audio-commentaar bij de film wat bijna bij elke dvd als extra wordt gezet. Line-O-rama is wel grappig om te zien, de heren spelen namelijk in die extra’s met hun teksten en daar zitten wel gave stukjes tussen. En laten we vooral de bloopers niet vergeten!

Vind je beide acteurs geweldig? Dan moet je deze film niet laten liggen. Vind je ze niets en wil je gewoon een leuke film voor de avond, dan zal je deze dvd niet moeten pakken. Je ergert je namelijk groen en geel aan het kinderachtige gedrag van twee volwassen mannen van in de veertig. Maar ook dan de platte grapjes van de mannen zijn ook niet zo grappig maar heel erg irritant.

Label: Sony Pictures Home Entertainment Releasedatum: februari 2009
Kijkwijzer:
Waardering Film: