Boek: Marco Knauff - Take achttien

Zo’n twee jaar geleden maakten we op de frontpage kennis met Marco Knauff, toen hij debuteerde als romanschrijver met een vorstelijk bestaan. In zijn nieuwe boek Take achttien geeft hij de lezer een kijkje in de wereld van figuranten, aan de hand van zijn persoonlijke ervaringen.

Nonchalant geregisseerd
Wie denkt dat de voetgangers en mensen die achteloos in hun kop thee blazen in films, tv-series en commercials daar toevallig op dat moment zijn en hun eigen ding doen, moet toch echt even tijd maken om Take achttien te lezen. Marco Knauff beschrijft hier in zijn vlotte schrijfstijl zijn ervaring met figureren in diverse media. Variërend van kleine fotoshoots en relatief onbekende series, tot kaskrakers als Ocean’s Twelve. Op een enkele uitzondering na zijn alle handelingen van elke figurant tot in de kleinste details besproken en afgestemd en worden ze niet zelden meerdere keren veranderd voor het perfecte shot. Geanimeerd vertelt Knauff over hoe hij soms de hele dag moet wachten voor één minuut aan opname en over het plezier dat hij beleeft aan het deel uitmaken van een productie.

Ennnn... actie!
Actie genoeg in de verhalen van Knauff, maar helaas zijn ze soms net wat te kort om een heel goed beeld te krijgen van de situatie op de set van de serie of film waar hij in figureert. Ook valt hij in het begin soms in herhaling met bepaalde zinnen. Toch spat het enthousiasme van de bladzijdes af, wat geheel te danken is aan Knauffs lekker weglezende schrijfstijl met de nodige humor. Het boek is dan ook zeer vermakelijk, vooral voor degene die geïnteresseerd is in de filmwereld. Maar ook anderen zullen plezier beleven aan de opsomming van ervaringen van de auteur, die naast als toevallige voorbijganger, onder meer ook als clown, voetballer en pooier aan de bak moest. Voor wie meer wil weten over werken als figurant, heeft Knauff om het compleet te maken achterin het boek een lijst opgenomen met plaatsen waar meer informatie te vinden is en van de bureaus waar hij goede ervaringen mee heeft.

Wie na het lezen van Take achttien op tv wil gaan speuren naar die olijke kalende figurant: bespaar je de moeite. Bij veel shots is Knauff slechts te zien met een mouw, onderlijf, of zelfs helemaal eruit geknipt...

Uitgever: Boekenbent ISBN: 978 90 8570 266 5 Pagina's: 155