Film: The Unborn

David S. Goyer is vooral bekend van zijn scenario's voor comics als The Dark Night. Soms neemt hij echter de moed om een uitstapje te maken, met wisselend succes. Blade Trinity was één van die uitstapjes en nu is Goyer terug met een nieuwe horrorfilm: The Unborn, vanaf 19 maart in de Nederlandse bioscopen.

Het verhaal
Casey Beldon (een rol van Odette Yustman) is op jonge leeftijd door haar moeder verlaten. Dit heeft zij haar nooit vergeven en vergeten is ze het al evenmin. De haat zit diep geworteld. Nu, jaren later, wordt Casey achtervolgd door geesten en beheersen nachtmerries haar leven. Dit brengt verheldering in de reden waarom haar moeder haar ooit alleen heeft gelaten. Het bizarre feit dat een geest Casey probeert 'over te nemen' moet voldoende reden geweest zijn voor haar moeder om haar achter te laten en Casey kan alleen maar proberen deze geest te stoppen en haar eigen identiteit weer voor zichzelf terug te winnen.

Geen topper
Kort gezegd is dit de basis van The Unborn. Dieper ingaan op het verhaal is niet nodig, het zou alleen maar suggereren dat we hier te maken hebben met een erg goede horrorfilm. Aan matige tot slechte films moet je niet al te veel woorden vuil maken, en deze valt in de categorie 'matig tot slecht'. Er zijn elementen in de film die doen denken aan Stephen Kings The Reader en er liggen ook raakvlakken met andere films, vooral uit de Aziatische horrorhoek. Origineel is het geheel dus allerminst. Het mag dan officieel een horrorfilm heten, echte horror is het niet te noemen. Het is meer een samenraapsel van wat spannende momenten, en vooral ook veel voorspelbare gebeurtenissen. Het puntje van je stoel zul je niet bereiken, de handen voor de ogen slaan is ook niet nodig, zelfs niet als je normaliter niet zo dol op horror bent omdat je het te eng vindt.

The Unborn is een jammerlijke misser van Goyer. Maar oordeel zelf door de bioscoop te bezoeken, als je per se wilt. Toch zou je geld aan een andere film beter besteed zijn.

Label: Universal Pictures Releasedatum: 19 maart 2009 Kijkwijzer: Waardering Film: