DVD: Bloodrain

Het is 1808, Korea. Het eiland Donghwa wordt opgeschrikt door een transportschip dat voor de kust in vlammen opgaat. De lading van het schip, die zeer kostbaar was en bestemd zou zijn voor de koning, gaat verloren. Tijd voor onderzoek. en dus komt inspecteur Won-kyu (Seung-won Cha) naar Donghwa om de zaak te onderzoeken. Nauwelijks voet aan de grond gezet hebbende, begint een mysterie dat zijn weerga niet kent. De ene na de andere gruwelijke moord vindt plaats op het eiland. Volgens de inwoners zijn hier duistere krachten de oorzaak van, maar Won-kyu wil dit niet geloven. Hij is ervan overtuigd dat er een rationele verklaring moet zijn voor de moorden en gaat met zijn team aan het werk om deze te achterhalen. Een race tussen inspecteur en moordenaar... hoe lang zal het duren voor het moorden stopt en wat heeft de papiermolen die op het eiland staat ermee te maken?

Vergelijkingen
Op de cover van de dvd staat een vergelijking met films als The name of the rose en Se7en. Toch kan Bloodrain niet helemaal met deze twee mee, daar is hij simpelweg niet goed genoeg voor. De diepgang en het realisme ontbreekt en ook het script bevat niet voldoende interessante wendingen om in het rijtje opgenomen te worden. De regisseur had met iets meer tijd vooraf een nog beter resultaat kunnen bereiken, wat de film en de basis van het verhaal zeker verdienen.

Tegenstellingen
De grootste tegenstellingen in Bloodrain vind je vooral in de mooie beelden die van het eiland worden getoond, met daar tegenover de gruwelijke moorden. Ze maken het geheel een hele vreemde gewaarwording. De idylle van Donghwa verdrijft bij tijd en wijle de koelbloedige moorden, om vervolgens weer ruw verdreven te worden door diezelfde moorden. Het is een constante tweestrijd tussen deze twee elementen. Regisseur Kim Dae-seung is er hierdoor wel in geslaagd een goede film af te leveren. Door de schoonheid van de omgeving wordt de film voor een groter publiek aantrekkelijk dan wanneer het alléén een moordfilm was geweest. Gewend zijn aan over het algemeen Engelstalig gesproken films is het Koreaans wel even wennen, maar de beelden nemen dit element ook weer snel weg.

Bloodrain is een prima mysterieuze thriller, met prachtige inkijk in het Koreaanse landschap en zijn bevolking. Toch had de film met een iets beter uitgewerkt script net een niveau hoger getild kunnen worden. Het bovennatuurlijke aspect had meer uitwerking verdiend en dit zou gezorgd hebben voor een indrukwekkender geheel. Wat nu overblijft is toch veelal een overwegend op moord gebaseerde film, weliswaar omgeven door mooie landschapsbeelden, maar dat is niet voldoende voor een vier- of vijfsterrenbeoordeling. De film blijft nu steken bij drie: niet slecht, maar ook niet super goed.

Label: Art Work Design Releasedatum: november 2008
Kijkwijzer: Waardering Film: Waardering extra's: n.v.t.