TV: How I met your mother

De tijden van Friends liggen alweer heel wat jaren achter ons (al wordt het wel eindeloos herhaald her en der!). Vele sitcoms zijn er sindsdien geweest en elk kan rekenen op een behoorlijk publiek. Sinds januari dit jaar kunnen we als Nederlandse kijker op RTL5 terecht voor een nieuwe Amerikaanse sitcom: How I met your mother.

Goede opvolger
Tien jaar Friends laat een gat achter, hoe moet je dit opvullen? De kijkers en liefhebbers van sitcoms zijn verwend geraakt door de constante kwaliteit van de serie destijds en zullen niet snel tevreden zijn met iets nieuws. Toch zijn de makers van How I met your mother (HIMYM) erin geslaagd om een waardig opvolger op de buis te brengen. Uiteraard loopt Amerika vóór op ons land, maar sinds begin dit jaar zendt RTL5 afleveringen van de successerie uit. Er moet wel gezegd worden dat het niet zo veel scheelt; zij zijn aan seizoen vier bezig, wij aan drie. Gelukkig maar, want dit is weer als vanouds.

Personages
Ted Mosby is een architect die samen met zijn vrienden Marshall, Lily, Robin en Barney het leven leidt dat twintigers in een stad als New York leiden. Dit klinkt als een behoorlijke rip-off van eerder genoemde sitcom, maar hier houdt de vergelijking verder wel op. Het verfrissende element in de serie is de wijze waarop de verhalen worden gebracht. Alles wordt door middel van een voice-over (verzorgt door Bob Saget) verteld. Bob Saget 'speelt' de rol van Ted Mosby anno 2030, en vertelt zijn kinderen hoe hij hun moeder ontmoet heeft. Veel van de afleveringen beginnen met zijn kinderen op de bank en 'pa' die zijn verhaal vertelt. Saget komt geen enkele keer in beeld, maar geeft alleen een stem aan de oudere Ted. Wanneer de inleiding is gedaan, krijg je als kijker aan de hand van flashbacks het verhaal van Ted te zien.

Real Life
Wat de personages meemaken is redelijk inherent aan het leven in New York. De serie weet heel goed neer te zetten wat het dagelijkse leven in zo'n stad inhoudt, zonder 'glamoureus' of 'over the top' over te komen. Het zijn situaties die in ieders leven voor zouden kunnen komen. De verhalen zijn vrolijk van toon, maar blijven niet alleen maar luchtig. Elk personage weet voldoende ruimte te creëren om zijn/haar karakter meer en meer uit te diepen. De hoofdverhaallijn mag dan die van Ted en zijn zoektocht naar 'de moeder van zijn kinderen' zijn, ook de relatie van Marshall en Lily, het ongebreidelde, losbandige leven van Barney en de avonturen van de altijd op zoek zijnde Canadese Robin krijgen genoeg aandacht. Hadden we bij Friends met name Joey die voor de one-liners zorgden die lang bleven hangen, in HIMYM neemt Barney deze rol met verve over. Legen-wait for it-Dary en Haaave you met Ted? zijn twee voorbeelden van zinnetjes die je na één aflevering al niet meer uit je hoofd krijgt. En als dat eenmaal gebeurt, dan mag je spreken van een goede serie. De serie is ook erg te prijzen om zijn connectie tussen het verleden, het heden en de toekomst, alle tijden komen aan bod. Het beklijft. How I met your mother is een leuke, verfrissende, komische, gezellige en verslavende nieuwe sitcom. Hopelijk maakt RTL5 alle seizoenen die er tot nu toe zijn uitgekomen af.

Zender: RTL5 Gezien op: Maandagavond 18.30 uur Waardering: