Film: Confessions of a shopaholic

Schrijfster Sophie Kinsella heeft nu ook haar boeken in de bioscoop gekregen. Confessions of a shopaholic is een verfilming van het gelijknamige boek in combinatie met Shopaholic takes Manhattan. Deze van oorsprong op de Britse boeken gebaseerde film is vanaf 12 maart in de bioscopen te zien. Een typische romantische komedie, zoals we van Disney wel gewend zijn, compleet met happy ending. Vóór je verder leest; het betreft hier wel een echte chickflick, dus mannen, jullie zijn gewaarschuwd!

Shopaholic
Rebecca Bloomwood (Isla Fisher) is dol op winkelen, en dat is nog zacht uitgedrukt. Al wandelend door de straten van New York 'roepen' de etalagepoppen haar en weten haar zo de winkels in te trekken. Zo ook op die bewuste dag, de dag dat haar aandacht wordt getrokken door een groene sjaal. Haar shopmanie heeft inmiddels dermate grote vormen aangenomen dat zij bij het afrekenen van de sjaal al haar credit cards tevoorschijn moet halen... en dan nog heeft ze niet genoeg. Ze rent naar de dichtstbijzijnde hotdogstand om wat contant geld te cashen. Daar loopt ze Luke Brandon(Hugh Dancy) tegen het lijf. Hij schiet haar te hulp en geeft haar het resterende bedrag voor de sjaal. Er springt een vonk over, maar Rebecca moet en zal die sjaal kopen en de twee gaan uit elkaar zonder nadere kennismaking.

Het noodlot slaat toe wanneer Rebecca constateert dat zij een schuld van ruim 16.000 dollar heeft opgebouwd, en ze prompt daarop haar baan kwijt raakt. Hoe moet ze dit in hemelsnaam afbetalen? Ze besluit een baan als journalist aan te nemen bij een financieel tijdschrift. Uitgerekend hier werkt Luke Brandon als interim hoofdredacteur. Ze 'liegt' zichzelf binnen, ze heeft immers geen enkele financiële kennis, maar ondanks dit gebrek aan kennis weet ze wel een zeer populaire column in het blad op te zetten. Ze wordt 'The Girl in the green Scarf', een fenomeen. Wanneer alles op zijn pootjes terecht lijkt te komen, gaat het toch nog allemaal mis. Zoals zo vaak, de waarheid komt aan het licht, met alle gevolgen van dien: verlies van haar baan bij het financieel tijdschrift, ruzie met haar beste vriendin, torenhoge schulden, een stalkende deurwaarder en het einde van haar beginnende relatie met Luke. Kan het erger?

Happy ending
Zoals de meeste romantische komedies eindigt ook Confessions of a shopaholic met een happy ending. Dit hier schrijven is totaal geen spoiler, heb je weleens een rom-kom gezien waarbij dat niet het geval was? De film is niet al te diepgaand, ook dit is binnen het genre niet vreemd. Het moet vooral een leuk tijdverdrijf zijn en je een feelgood-moment bezorgen als je eenmaal bij de aftiteling bent aanbeland, hier zijn de makers in geslaagd. Wat wel opvalt is dat hoewel het boek van oorsprong Brits is, de film toch vooral een echte Amerikaanse insteek kent. Was dit opgepakt door de Britse filmindustrie, was het ongetwijfeld een heel ander soort film geworden. De film heeft nu een hoog roze-zuurstokken-Barbie-sluier over zich heen, een lekkere zoetsappige romantische film.

De rollen van de hoofdpersonages kennen geen van allen erg veel diepgang, ze blijven vooral aan de oppervlakte. Het gaat in deze film niet om de psychologie van de karakters (Waarom is Rebecca koopverslaafd?), het draait hoofdzakelijk om de oppervlakkigheid van het leven in New York, een stad met ontelbaar veel winkels waar het leven voor een shopaholic zeer moeilijk is. Ook de bijeenkomsten van 'shopaholic anonymous' worden sarcastisch neergezet. Ze nemen dit soort therapie-bijeenkomsten behoorlijk op de hak, het maakt het verhaal daarmee wel erg luchtig. Resultaat is een gezellige chickflick met een aardige mate van humor. Van je stoel rollen zul je niet, maar je zult toch minstens met een goed gevoel de bioscoop verlaten. Binnen het genre van de rom-kom is Confessions of a shopaholic een aardige middenmoter.

Label: Walt Disney Releasedatum: 12 maart 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film: