DVD: Het Vrije Schaep met de 5 Pooten

Eerder besteedde we op FOK! al eens een review aan de televisieafleveringen van Het Vrije Schaep. Kort na het eindigen van de tv-serie, eind februari, kwam de dvd-box al uit. De KRO laat er geen gras over groeien en wil nog op de flow van de uitzendingen mee surfen. Of de dvd's net zo'n succes zullen zijn als de serie zelf kan alleen de tijd uitwijzen. Aan de afleveringen die de omroep uitzond, beleefden in ieder geval wekelijks veel kijkers plezier. En er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dit nog eens dunnetjes willen overdoen met de dvd-box.

Waar het Schaep met de vijf Pooten stopte
De remake van de serie Het Schaep met de vijf Pooten bleek een immens succes te zijn. Het was voor de makers van de serie aanleiding om een vervolg te maken. De jaren zestig werden ingeruild voor de jaren zeventig. De haren groeiden langer en langer, de kleding werd frivoler en meer flower-power en de taboes werden wat meer uitgelicht. Het resultaat: Het Vrije Schaep met de vijf Pooten.

De cast van de eerste serie heeft zijn koffers gepakt en gaat Kootje de Beer achterna om hem te helpen op de camping aan zee. Het café in Amsterdam is gesloten voor de zomermaanden en een nieuw avontuur zorgt voor heerlijke, verfrissende verhaallijnen. Op de camping is het net allemaal wat vrolijker en uitbundiger dan in het café van Kootje. De taboes die er uitgelicht worden zijn bijvoorbeel de latente homofilie van Lukas (Marc-Marie Huijbregts) en het iets te uitbundige leven van Lena (Georgina Verbaan). Het zijn deze onderwerpen die in de nieuwe serie meer ruimte krijgen. Met gastrollen van onder andere Hans Kesting, Cas Jansen en Penny de Jager worden de afleveringen in een lekker tempo doorlopen.

Een gastrol van Hans Kesting

Dit prettige tempo wordt zeker ook bepaald door de liedjes die in de serie verwerkt zijn. De acteurs zijn niet allemaal geschoold in zang, maar dat levert totaal geen problemen op. Het gaat vooral om de sfeer van de liedjes en de timing ervan binnen de verhaallijnen. Dit is door de makers heel goed opgepakt. Het maakt het tot een geheel: verhalen en liedjes werken completerend.

Uitgave
De uitgave van de dvd's is netjes verzorgd. Een fraaie, kleurige kartonnen hoes met daarin een uitklapbare dvd-box. In totaal zijn er drie dvd's met respectievelijk drie, drie en twee afleveringen. Naast deze afleveringen kun je per schijf ook direct toegang krijgen tot de liedjes die gebruikt zijn. Deze extra voegt zeker iets toe. De liedjes zullen voor de oudere kijkers erg aantrekkelijk zijn en het is goed voor te stellen dat zij deze vaker willen zien. Hiervoor hoeven ze nu niet de hele dvd te bekijken. Een toevoeging die maakt dat de waardering voor de extra's op drie sterren uitkomt, al is het de enige extra die op de schijven te vinden is.

Een gedeelte van de cast van Het Vrije Schaep

Het Vrije Schaep met de vijf Pooten is een prettig tijdverdrijf en het is te hopen dat de makers het succes van dit nieuwe seizoen als aanleiding nemen om ook hierop een vervolg te maken. Het zal zeker weer veel kijkers trekken.

Label: MVSP Releasedatum: Februari 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's: