CD: 2000 and one - Heritage

Bij toevallig kreeg ik deze primeur van een collega in mijn handen gedrukt. "Je moet het maar eens luisteren, klinkt erg lekker." Hij loog zeker niet toen hij mij dit vertelde, Heritage van 2000 and one swingt de pan uit.

2000 and one; ook wel beter bekend bij zijn familie als Dylan Hermelijn, gaat al ruim twintig jaar mee in de housescene. Een rookie is hij dus zeker niet, zo brengt hij Heritage dan ook uit op zijn eigen platenlabel 100% pure. In 1993 sprong hij samen met Sandy Huner, een vriend waarmee hij muziek maakte, in het diepe. Samen begonnen ze het platenlabel 100% pure. De heren hadden ondertussen een flinke lading muziek liggen die veel platenlabels niet durfde uit te brengen. De ene was te soft, de ander was te experimenteel. Voor 100% pure was het prima, dat was het begin van zijn eerste label. Als echter in 1998 zijn distributeur failliet wordt verklaard houdt het voor 100% pure helaas ook op. Dylan verdwijnt voor vijf jaar lang in de IT-wereld. Bij een echte muziekliefhebber blijft het bloed kruipen waar het niet gaan kan zo ook bij Dylan. In 2003 blaast hij weer het stof van zijn draaitafels af en start met 2000 and one. Een jaar later scoort hij een internationale hit met Shinedoe's “Dillema”. Dylan is back on the dancefloor!

Zijn eerste solo-album onder de naam 2000 and one heet Heritage. Hermelijn zijn filosofie achter het album: "I just want to rock the dancefloor with simple and effective grooves". Iets wat hem absoluut met dit schijfje gaat lukken. Verwacht als luisteraar geen lading met bigroom tunes, maar het geluid uit Chicago en Detroit waar hij zo bekend mee is. Combineer dat hier en daar met wat vocale samples en je hebt Heritage in een notendop. De tracklist begint met ‘Burning Dub’ een track met Loleatta Holloway’s "You've got me burning up" lyrics en lage bassen. Ga na deze track zeker nog niet rustig achterover in je stoel hangen want je wordt bij ‘Honey Bush’ overladen met opzwepende beats en dromerige vocals. Na een lading zwoel gekreun in ‘Spanish Fly ‘ kom je al snel uit bij een track die heet ‘Dat Na Poku’. De titel lijkt een verwijzing naar Dylans Surinaamse roots en wil dan zoiets zeggen als 'dikke beat'. De CD wordt afgesloten met nogmaals de vocals van Loleatta Holloway. Dit keer geen samples van You've got me burning up maar van haar wereldberoemde 'Lucky Ones'.

Heritage bevat een flinke lading opzwepende beats en tunes. Maar laten we vooral de goede lading samples in de tracks niet vergeten. Hermelijn heeft zich goed aan een gezegde gehouden, namelijk: Schoenmaker blijf bij je leest. Blijf vooral doen waar je gewoon goed in bent, en hou het daarbij. Heritage is dan in mijn ogen absoluut een juweeltje voor de housefans, misschien wel door de grote lading oldskool samples. Mocht je gewoon van house genieten dan kan dat ook zeker met deze cd. Je kan dit schijfje voor meerdere gelegenheden gebruiken. Hij doet het prima als achtergrondmuziek op een feestje thuis, maar helpt je zeker ook de stemming te krijgen voor een goed avondje housen!

Tracklist
01. Burning Dub
02. Honey Bush