DVD: Chronicles of Narnia - Prince Caspian

Alhoewel de drie titels in veel van elkaar verschillen, zijn er voornamelijk overeenkomsten die ze aan elkaar verbinden: Harry Potter, The Lord of the Rings en The Chronicles of Narnia. Het zijn allen fantasierijke filmreeksen ontsproten uit briljante breinen, die elk op hun manier vrij succesvol waren. Echter, de twee eerst genoemde titels hebben in de bioscoop -en later bij de verkoop op dvd- behoorlijk wat geld opgeleverd, terwijl Disney bij The Chronicles of Narnia er maar weinig op vooruit ging. Voor het succesvolle concern genoeg reden om in het geheel uit de productie van The Chronicles of Narnia te stappen, terwijl een derde deel al in de maak was. Voor de liefhebbers van de verfilmingen van de boeken van C. Lewis een flinke teleurstelling, want het was tot voor kort hoogst onzeker of er wel een derde deel zou komen. Gelukkig besloot Twentieth Century Fox recent de productierechten over te nemen en het lijkt erop dat het vervolg in 2010 alsnog te zien zal zijn in de bioscoop. Voorlopig moeten de fans zich echter zien te redden met de dvdrelease van het tweede deel uit de reeks: The Chronicles of Narnia - Prince Caspian

Net als in het eerste deel spelen vier 'gewone' schoolkinderen uit London de hoofdrol in een bijzonder sprookjesland. Peter, Susan, Edmund en Lucy keren na een gewoon mensenjaar weer terug in het geliefde Narnia, waar inmiddels al 1300 jaar verstreken is. Het is overduidelijk niet alleen de tijd die veranderd is in het vredige sprookjesland dat ze achterlieten.
ooit zo vredige sprookjesland. Het mensachtige Telmarijnenvolk is inmiddels aan de macht gekomen en heeft geprobeerd de oorspronkelijke bewoners zoveel mogelijk uit te roeien. Niet alleen te vuur en te zwaard, maar ook door een niet misselijke haatcampagne onder de Telmarijnse bevolking. Gelukkig hebben veel van de bijzondere inwoners van Narnia zich kunnen verschuilen in het woud, de grotten en overal waar ze niet gevonden kunnen worden. Ze houden zich stil, totdat de Telmarijnse troonopvolger Prince Caspian de hulp inroept van het sprookjesvolk. Zijn oom Miraz probeert hem te vermoorden, zodat zijn eigen zoon de enige troonopvolger is van het koninkrijk. Caspian kan maar met moeite de centaurs, dwergen en andere bewoners ervan overtuigen dat ze samen met hem moeten strijden tegen de kwaadaardige Miraz en zijn leger.

Waar het eerste deel in de reeks echt betoverend was, daar biedt dit tweede deel maar weinig magie. De oorzaak is duidelijk terug te leiden naar twee zaken. Ten eerste spelen in dit tweede deel de sprookjesfiguren een duidelijke bijrol en ligt de nadruk op 'de gewone mensen'. Daar komt als tweede bij dat, ondanks de prachtige landschappen, er overduidelijk geen echte grandeur in het decor zit. Er is meer aandacht voor de special effects en de gevechtsscenes, dan voor de betoverende sfeer en het magische gevoel dat de kijker moet ervaren. Nu is een gedeelte van de magie natuurlijk ook expres weggelaten, daar Narnia een land moet voorstellen dat vrijwel geheel gestript is van zijn oorspronkelijke karakter. De talloze gevechten, die de film niet altijd even geschikt maken voor de jongere kijkertjes, dragen overigens ook maar weinig toe aan de kracht van het verhaal en de magie die we in het voorgaande deel zagen. Toch is de essentie van het gevecht geen excuus voor het wat lauwe resultaat; de verfilmingen van Lord of the Rings tonen dat duidelijk aan. Gelukkig zijn de gevechten wel erg mooi in beeld gebracht en voel je je ook in dit deel duidelijk verbonden met de karakters en hun lot.

De release op dvd is behoorlijk karig te noemen. Naast de film bevat de dvd namelijk alleen een aantal commentaartracks, van ondermeer de regisseur en een deel van de cast. Zij geven daarbij uitleg over het tot stand komen van de productie en details over bepaalde fragmenten. Het commentaar is wel aardig, maar aangezien de film van zichzelf al meer dan twee uur duurt, is het beluisteren van de commentaartrack wel erg tijdrovend.

Alhoewel Disney werkelijk alles uit de kast heeft gehaald om het tweede deel van The Chronicles of Narnia aan de man te brengen, is de film niet zo'n succes geweest als zijn concurrenten of het voorgaande deel. Erg jammer op zich, maar het soms wat vlakke resultaat van The Chronicles of Narnia - Prince Caspian biedt hier wel een gedeeltelijke verklaring voor. Tuurlijk, op zichzelf is het best een vermakelijke film, met zo nu en dan mooie beelden en spectaculaire gevechten, maar het geheel is amper vernieuwend en weinig magisch te noemen. En dat terwijl het magische aspect juist een van de grondslagen van de reeks is. Een tegenvaller, maar als totaalplaatje nog altijd de moeite waard om eens te bekijken.

Label: Buena Vista H.E. Releasedatum: december 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: