Boek: Rabih Alameddine - De vertellers

"Luister. Laat me je God zijn. Laat me je meevoeren op een reis die je verbeelding overtreft. Laat me je een verhaal vertellen."

Hakawati
Zo begint De vertellers, de nieuwe roman van Rabih Alameddine. Die woorden zetten de perfecte sfeer neer voor dit boek. Het is een 'ingehouden adem'-moment, waarna je aan de talloze verhalen kunt beginnen, die dit boek bevat. Alameddine schreef voor deze internationale hit (met de prachtige oorspronkelijke titel The Hakawati) twee romans, Koolaids en I, the Divine (vertaald als Mijn eeuwige begin), en de verhalenbundel The Perv. Hij groeide op in Libanon, studeerde in Engeland en Amerika en woont nu afwisselend in Beiroet en San Francisco.

Zijpaadjes
Een zoon keert na een jarenlang verblijf in Amerika terug naar Libanon om zijn zieke vader, die uit een familie van verhalenvertellers stamt, te bezoeken. Het ziekenhuisbed wordt het middelpunt van een rijkgeschakeerde verzameling verhalen die niet door tijd en plaats begrensd worden. Alle familieleden komen langs en dat gaat gepaard met kleine ruzietjes, grote ruzies, haat en nijd, humor, genegenheid, irritatie, maar vooral erg veel verhalen. De familie vertelt elkaar over gebeurtenissen uit het verleden, al dan niet aangedikt. Er worden ook verhalen verteld die veel verder gaan dan deze familie, dit land en deze wereld. Alameddine weet dit alles naadloos in elkaar over te laten lopen. Als lezer raak je nergens de draad kwijt, ook al kronkelt die draad alle kanten op.

Sprookjesachtig
Zo belanden we in de woestijn, waar slavin Fatima met staljongen Jawad doorheen moet reizen om een medicijn te vinden voor haar meesteres die niet vruchtbaar is. Jawads eerbaarheid is niet veilig en Fatima's leven hangt ook aan een zijden draadje. Door haar sluwheid en moed slaagt ze erin deze reis tot een goed einde te brengen. Delen van de verschillende verhalen zijn te herkennen uit de bijbel, de sprookjes van 1001 nacht en andere klassiekers. Deze afwisseling tussen hedendaagse en mythologische verhalen werkt prima in dit boek. Alameddine weet, zonder belerend of eenzijdig te zijn, een prachtige kijk te geven in de Arabische cultuur. Hij weet je mee te trekken in de sprookjesachtige sfeer die hij schept. Hij heeft met een overduidelijke liefde al zijn personages in het leven geroepen en geeft ze de aandacht die ze nodig hebben. Nergens voelt het boek overhaast, slordig of rommelig. Het is wel een enorme pil, en het is intensief leeswerk, dus neem het niet te snel tot je. Een geweldig mooi boek.

Uitgever: Arena ISBN: 978 906974 891 7 Pagina's: 558