CD: The Ten Tenors - Nostalgica

Licht klassieke muziek neemt de laatste jaren een vlucht. Steeds meer zangers proberen om dit genre aan een wat breder publiek te laten horen. Denk aan namen als Michael Bublé, Andrea Bocelli, De Drie Tenoren en Jamie Cullum. In dit genre zijn er ook grotere gezelschappen te vinden zoals The Ten Tenors. Zij brachten medio 2008 een nieuw album uit met de naam Nostalgica. FOK! kreeg deze cd onlangs ter beschikking gesteld en wilde hem alsnog wel even aan een luisterbeurt onderwerpen.

A musical journey, which picks up where opera left off and leads us to where we are today

Covers
Het album bestaat uit covers van bekende nummers. Voorbeelden zijn 'Mona Lisa', 'Danny Boy', 'Over The Rainbow' en 'You'll Never Walk Alone'. Het zijn allemaal titels die een belletje doen rinkelen. Nummers die in hun eigen tijd door de oorspronkelijke artiesten naar hoogtepunten zijn gebracht. De samenzang van de tien heren geeft de songs een eigen karakter mee. Het wordt meer koorzang, terwijl de nummers hier oorspronkelijk niet voor bedoeld zijn. Bij de ene track pakt dit beter uit dan bij de andere. Toch wringt het nergens echt en doet het je oren ook geen geweld aan.

The Ten Tenors - niet alleen maar zangers...

Persoonlijk vind ik het wat jammer dat er alleen is gekozen voor covers van bestaande nummers. Ik denk dat de groep zeker in staat moet zijn om eigen werk te brengen, met een goede tekstschrijver en componist (die moet in de groep toch wel aanwezig zijn?). De uit Australië afkomstige groep slaagt er in ieder geval wel in om traditionele nummers een prettig poptintje mee te geven, dat zeker niet onaangenaam is om naar te luisteren.

Nostalgica is een aardig album die het goed doet als achtergronmuziek tijdens een familiediner. Een op zichzelf staande cd om écht voor te gaan zitten en te beluisteren is het niet. Zolang met dit in je achterhoofd dit schijfje beluistert, is er niets aan de hand. Wanneer je dat niet doet, zul je misschien wat teleurgesteld worden. Mooie middenmoter.

Tracklist

1. Mona Lisa
2. Besame Mucho