CD: Het Beste van 2 Meter Sessies 1987-2009

Meer dan twee decennia geleden zou Crowded House geïnterviewd worden door Jan Douwe Kroeske op Radio 3. Maar aangezien het management het aantal minuten gepraat op de radio tot een minimum wou beperken ging het interview niet door. Kroeske was echter bij de les en vroeg de band of ze niet een stuk live wou spelen in de studio. Prima, maar zonder apparatuur was dat nogal lastig. Met een gehuurde akoestische gitaar in handen werd de band in de spreekcel gepropt en werd 'Don't Dream It's Over' uit 1987 eigenlijk de eerste 2 meter sessie die Kroeske opnam.

Nu, 22 jaar verder, telt het archief van de 2 meter sessies meer dan 10.000 opnamen en hebben ze zelfs een archivaris in dienst. Na een tijdje stilte op het uitgavefront komt 2 Meter nu met een 3-disc verzamelaar van Het Beste van 2 Meter Sessies 1987-2009. 54 tracks verdeeld over drie schijven, die bijna de gehele tijdsperiode van de 2 meter sessies belichten, komen voorbij, geselecteerd door Team 2 Meter. Jaartal bleek geen selectievoorschrift te zijn, want zo komen bijvoorbeeld het startjaar 1987 en het 'eind'-jaar 2009 helemaal niet voor in de lijst. Ook hoeven het geen eigen handgeschreven tracks te zijn; de verzamelaar staat namelijk bol van de prachtige covers.

Het beste betekent uiteraard niet altijd de bekendste en succesvolste namen en ook is er rekening gehouden met wat al eerder is uitgegeven door 2 Meter. Zo is het eindresultaat van de selectieprocedure een allegaartje van covers, geschiedenis, bekenden en minder bekenden. Maar 'the glue that keeps it all together' zijn het concept en de opnamekwaliteit van de 2 Meter Sessies. Het resulteert veelal in het uitgeklede en toch warme, intieme huiskamergeluid van de opnames. En vaak zijn de subtiele veranderingen of samenwerking ook reden tot juichen. Luister maar eens naar de "jazz"-versie van Living Colour's 'Love Rears It's Ugly Head' of de combinatie van Jan Akkerman en Ice T! Verrassend is ook de droefheid die Elliott Smith in zijn 'Waltz #2' legt en de intensiteit die 16 Horsepower verspreidt. Eigenlijk zijn er gewoonweg teveel juweeltjes om op te noemen en kan 2 Meter jaarlijks bergen aan prachtige opnames vrijgeven. Hopelijk gaan ze dat de komende tijd ook met enige regelmaat doen, want het resultaat is vaak verbluffend! Zo ook op deze uitgave.

Tracklist:
Disc 1
1. Nils Lofgren - Keith Don't Go (Ode To The Glimmer Twin)