TV: Het Vrije Schaep

Na een succesvolle remake van de serie Het Schaep met de vijf Pooten vorig jaar kunnen we inmiddels alweer een groot aantal weken kijken naar het vervolg op deze serie, dit keer onder de naam Het Vrije Schaep. De setting is nu eens niet de kroeg van Kootje de Beer, maar camping 'Het Vrije Schaep'. Kootje was het leven in de stad beu en zocht wat meer vrijheid. De camping biedt deze vrijheid. Kootje nam zijn hele kring vaste klanten/vrienden mee en samen settelen ze zich voor de zomer in hun caravans. Op naar meer nieuwe avonturen in tijden van weleer.

Succesvol
De KRO heeft al eerder bewezen goed te zijn in het maken van comedyseries die zich in vroegere tijden afspelen. Denk aan Toen was geluk heel gewoon, met Gerard Cox en Joke Bruys. Met het maken van een remake van Het Schaep met de vijf Pooten blies de omroep deze serie uit de zestiger en zeventiger jaren weer nieuw leven in. De teksten werden herschreven door Eli Asser, die destijds ook voor het origineel tekende. Het vervolg, Het Vrije Schaep, kan wederom rekenen op zijn bijdrage. De man is duidelijk een meester in het neerzetten van een decor dat de kijker mee terugneemt in de tijd.

De afleveringen zijn doorspekt met Nederlandse songs. Zo worden er in dit nieuwe seizoen diverse nummers van Jenny Arean gebruikt, wat voor haar toch extra leuk moet zijn gezien haar rol in de serie. Het blaast de oude nummers toch weer nieuw leven in. Het feit dat niet alle acteurs uit de serie erg goede zangers zijn, doet totaal niets af aan de performance. Het gaat om de setting, het complete plaatje. Zangtalenten zijn ondergeschikt.

De cast van Het Vrije Schaep

Georgina goes Amsterdam
Net als in de eerste serie speelt ook Georgina Verbaan weer een rol. In de eerste aflevering was ze de enige van de cast die in Amsterdam achterbleef, maar al snel vond ze haar weg naar de camping. Nu heb ik Georgina nooit een heel groot actrice gevonden, ze komt op mij altijd wat 'gemaakt' over. In Het Vrije Schaep is dit echter totaal geen probleem, het past perfect bij haar rol. Elke uitzending komt ze wel met haar 'nagebootste' Amsterdamse accent om de hoek en roept "gezelliiiiiig". Dit soort rollen passen beter bij de actrice en ze weet er mooi gestalte aan te geven.

Voor de zang moeten we toch meer zijn bij de wat oudere dames als eerdergenoemde Jenny Arean, Loes Luca en Carry Tefsen. Alledrie hebben zij meer ervaring op zanggebied. Ook Marc-Marie Huijbregts toont zich wat meer een zanger. Maar nogmaals, zelfs door deze mensen worden de nummers niet op hoogstaand niveau neergezet, wat ze des te pakkender maakt. Na aflevering zes heb ik heel de week met 'Ich bin wie du' in mijn hoofd gezeten, over pakkend gesproken.

Scène uit de aflevering van vrijdag 13 februari

Taboes
De serie probeert ook wel wat taboes uit die tijd te doorbreken. Zo is er de o zo duidelijke homoseksualiteit van Lukas. Kreeg hij in de eerste serie hier nog niet zo veel ruimte voor, in dit seizoen mag Marc-Marie zijn homoseksualiteit voor hem laten werken. De tijd waarin de serie zich afspeelt, kende op dat gebied nog behoorlijk wat problemen. Des te leuker te ervaren dat de schrijvers van de serie het onderwerp niet geschuwd hebben.

Over het geheel genomen is Het Vrije Schaep een vrolijke, verfrissende en gezellige serie. Naast het dit seizoen gestarte Gebak van Krul hebben we op dit moment twee series in het genre comedy/zang. Een verademing in de eenheidsworst die de laatste jaren de televisie 'vervuilde'. Persoonlijk vind ik Gebak van Krul minder goed, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

Voor de liefhebbers, de afleveringen tot nu toe kun je hier bekijken.

Zender: Nederland 1 - KRO Gezien op: Vrijdag 13 februari 2009