TV: Private Practice

Dat spin-off's toch een succesvol bestaan lijken te kunnen hebben, wie had dat nou verwacht? Buffy's Angel was een overlever (111 afleveringen), vriend Joey hield het 47 afleveringen lang vol, Frasier (263 afleveringen) had bijna een langere adem dan zijn Cheers-collega's (270) en Xena (134 episodes) kon de wereld prima redden zonder Hercules. De flops zijn natuurlijk talrijker, zoals het afzichtelijke Booker dat na 21 Jump Street het licht zag en talloze eendagsvliegen die na slechts enkele afleveringen van de buis werden gehaald of alleen een pilot beleefden. De populaire ziekenhuisserie Grey's Anatomy brengt nu Private Practice voort, ook van producer Shonda Rhimes. Een reeks rondom Dr. Addison Montgomery en ja, dat is die akelige vrouw van McDreamy.

Volwassener
In Private Practice heeft Addison haar ex-echtgenoot eindelijk opgegeven. Ze begint een nieuw leven in de praktijk van een goede vriendin van haar, Naomi. In het zonnige Los Angeles probeert ze een plekje te veroveren tussen de vijf artsen, die de praktijk al telt. Ook hier blijken dingen niet zo eenvoudig te zijn als ze lijken. Private Practice is een wat volwassener versie van Grey's Anatomy. De drie mannen en drie vrouwen staan hele afleveringen lang koffie te drinken in de kantine, roddelend over het andere geslacht. De serie behandelt onderlinge drama's, maatschappelijke problemen en vooral veel liefdes-issues.

Drama en diepgang
In de episode van vanavond heeft Addison het moeilijk met haar kersverse rol van leider. De spanning tussen de praktijkartsen lopen op als ze allemaal een andere mening hebben over het lot van een langzaam stervend meisje, dat dolgraag nog snel moeder wil worden. De interessantste verhaallijn van vandaag is die van psychologe Violet Turner (Amy Brenneman van Judging Amy), die een onethische beslissing maakt. Zij is de enige die wat echte drama en diepgang in de serie weet te brengen. Kinderarts Cooper Freedman (Paul Adelstein uit onder andere Prison Break) is verantwoordelijk voor de zotte inhoud door een vrij aparte relatie te hebben met een vrouw die zich moeilijk kan binden. Dan zijn er nog Sam (de ex-man van Naomi) en Pete, waarvan Pete niet zo boeiend is en Sam wel, maar dat kan ook komen door zijn fysieke verschijning (zie foto).

Veilig
Private Practice is een leuke serie, maar de makers ervan lijken op veilig te spelen, waardoor de sfeer niet alleen volwassen is, maar ook snel saai. De drama's zijn niet dramatisch genoeg, de humor niet humoristisch genoeg en de mooie mensen niet spannend genoeg. Zelfs sidekick Dell, de jonge arts in opleiding, receptionist en duizendpoot, is volwassen en voorspelbaar geworden. Ging hij in eerdere afleveringen nog wel eens in zijn pauze surfen, om met zijn goddelijke lijf de praktijk weer binnen te lopen, nu maakt hij een oudere dame het hof en heeft hij zijn haar geknipt. Zonde van dat kleine beetje jeugdigheid dat Private Practice nog had. Het is een leuke, vermakelijke serie, maar het heeft niet die vibe die [i]Grey's Anatomy[i] wel had.

Omroep: Net 5 Gezien op: 9 februari 2009
Kijkwijzer: Waardering: