Boek: Jane Johnson - De legende van de kapers

Jane Johnson is auteur van van meerdere boeken, in de genres historische romantiek, fantasy en jeugd. Voor de fantasyboeken gebruikte ze pseudoniemen, waaronder die van Jude Fisher (Sorcery Rising, Wild Magic en Rose of the World) een vrij bekende is. In het boekenvak heeft ze banen gehad als boekverkoper, uitgever en natuurlijk schrijver. Zo was ze medeverantwoordelijk voor het uitgeven van de boeken van Tolkien, in de jaren '80 en '90 en werkte ze zelfs mee aan de verfilming van diens trilogie. Voor De legende van de kapers, haar meest persoonlijke boek, deed ze uitgebreid research en dat leverde haar meer op dan wat achtergrondinformatie.

'Research'
In 2005 reisde Jane af naar Marokko om de ontvoering van een verre verwante in 1625 te onderzoeken. Die reis resulteerde in een levensgevaarlijke bergbeklimming, inclusief helse nacht midden op de berg. Deze nabije ontmoeting met het noodlot veranderde haar kijk op het leven. Ze laat alles achter om in Marokko met haar eigen 'Berber piraat' Abdel te trouwen. Ze woont nu afwisselend in Cornwall en in een dorpje in een gebergte in Marokko. De inspiratie die ze haalde uit haar reis en research staat weergegeven op haar website (http://www.janejohnsonbooks.com), die absoluut de moeite waard is om eens te bezoeken. Die reis en de zoektocht naar die eeuwenoude ontvoering leidde ook tot dit boek: De legende van de kapers.

Auteur Jane

Afscheidscadeau
Eén van de hoofdpersonen van het boek is Julia Lovat, eigenaresse van een handwerkzaakje in Londen. Ze heeft al tijden een verhouding met de getrouwde Michael en is redelijk tevreden met hun regeling. Totdat hij tijdens een etentje in een duur restaurant meldt dat hij haar niet meer wil zien. Hij geeft Julia een afscheidscadeau, een heel oud boek. Julia's hart is gebroken, maar ze raakt ook in de ban van het boek. Als ze dan ook nog een verborgen handschrift ontdekt in het borduurschrift, is Julia helemaal betoverd. Catherine Tregenna, ook wel Cat, noteert haar belevenissen. Zij is het meisje dat in 1625 dit boekje vol schreef, getiteld 'De Trots van een Naaldkunstenares'.

Piraat Abdel

Julia en Cat
Julia raakt volledig verstrikt in Cats eeuwenoude verhaal. Zo erg dat ze de hele geschiedenis van deze vrouw wil uitzoeken. Ze reist zelfs af naar Marokko om ter plekke onderzoek te doen. Dat levert haar meer op dan slechts antwoorden. Hun levens verweven zich met elkaar. De legende van de kapers is een erg mooi boek. Het plot zit fantastisch in elkaar, alhoewel het wel zo uitgebreid is dat je je hoofd er goed bij moet houden. Het is te simpel om het boek te omschrijven als een romantisch boek. De beschreven tijden, landen en volkeren zijn niet alleen boeiend neergezet, maar ook erg liefdevol. De ervaringen van de auteur zijn duidelijk terug te vinden. Dit lijkt een boek te zijn dat haar na aan het hart ligt, een erg persoonlijk verhaal. Als lezer kun je onmogelijk onaangedaan blijven na het lezen van dit boek.

Uitgever: Uitgeverij Sijthoff ISBN: 978 90 218 0089 9 Pagina's: 430