DVD: Awake

Een film waarin misschien wel je ergste nachtmerrie werkelijkheid wordt. Iets wat je nooit zelf mee hoopt te maken. Toch zijn er elk jaar 700 mensen die wakker worden tijdens hun operatie. En dat is nou precies waar Awake over gaat. Hayden Christensen (Jumper), Jessica Alba (Fantastic Four) en Terrence Howard (Iron Man) spelen de hoofdrollen in deze angstaanjagende thriller. Awake gaat over de steenrijke Clay Beresford, een 22-jarige jongen die directeur is van een bedrijf dat firma's opkoopt en verkoopt. Alles lijkt de jonge kerel mee te zitten, hij verdient bakken met geld en hij heeft een bloedmooie vriendin. Er zijn twee zaken die hem niet lekker zitten. Enerzijds zijn moeder die hem continu in de gaten houdt en zijn relatie met Samantha (Alba) niet goed zou keuren. Anderzijds is het zijn hart dat hem parten speelt.

Het verhaal
Clay Beresford heeft zo snel mogelijk een nieuw hart nodig om langer te kunnen leven dan de paar maanden die hem nu nog resten. Clay spreekt er vaak over met zijn vriend Dr. Jack Harper (Howard). Harper was de dokter die het leven van Clay al eerder redde en daarom wil Clay koste wat het kost dat hij de harttransplantatie uitvoert. Zijn moeder heeft echter een dokter op het oog die het veel beter kan doen. Dr. Jack Harper heeft al vier aanklachten tegen zich lopen en zij vertrouwt hem voor geen haar. Maar Clay zou Clay niet zijn als hij de adviezen van zijn moeder niet in de wind zou slaan. Hij laat de transplantatie uitvoeren door zijn vriend Jack Harper. Er moet alleen nog maar even een hart gevonden worden.

Eindelijk, een hart
Clay houdt zijn vriendin Samantha angstvallig verborgen voor zijn moeder en zij is daar op den duur klaar. Ze wil erkend worden en vindt dat Clay het aan zijn moeder moet vertellen. Dat Samantha de personal assistant is van Clay's moeder maakt de zaak ook niet makkelijker. Clay laat zijn moeder uiteindelijk toch weten dat hij en Samantha verloofd zijn en zijn moeder is in shock. Daartoe besluiten Clay en Samantha zo snel mogelijk te trouwen, zijn vriend Jack Harper is zijn getuige. Tijdens het consumeren van het huwelijk krijgt Clay een telefoontje: er is een donorhart.

En dan begint de film pas echt. Vanaf het moment dat Clay wordt opgeroepen voor de harttransplantatie word je als kijker meegenomen in een achtbaan die je door de gebeurtenissen heen snelt. Je wordt van links naar rechts gegooid en weet eigenlijk niet zo goed wat er nu aan de hand is. En dat spreekt voor de film. Hoe het verhaal nu verder verloopt ga ik hier niet uit de doeken doen, maar het mag wel gezegd dat je even van de ene naar de andere kant wordt geslingerd door wat er gebeurt. De operatie van Clay zorgt ervoor dat de rillingen over je rug lopen. Hij wordt onder narcose gebracht maar blijft volledig bij zijn positieven. Hij voelt elke snede maar kan zich alleen op geen enkele manier uiten. En daarbij komt ook nog dat hij alles hoort wat de doktoren zeggen. Je zal het maar meemaken.

Al met al een goede thriller die op bepaalde momenten behoorlijk eng uit de hoek kan komen. De onverwachte wending in het verhaal is goed uitgekozen en zorgt ervoor dat deze film best gezien mag worden. Met de gevestigde namen zit het wel goed, zij zetten een degelijke prestatie neer. Het is een aanradertje voor een leuk avondje film.

Label: Paradiso Releasedatum: 19 februari 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t.