DVD: Mevrouw Ten Kate

Enige tijd geleden liep ik op 'De Parade' van de ANWB en zag daar Marjan Luif rondlopen, in afwachting van een optreden. Als echt kind van de jaren tachtig was mijn eerste reactie: "Oh, dat is mevrouw ten Kate!". Gelukkig heb ik enige zelfbeheersing, want Marjan Luif is natuurlijk veel meer dan haar rol als de bijzondere mevrouw Ten Kate uit de VPRO-serie uit 1987. Elke zondagochtend, als de meeste volwassenen nog in bed lagen, zetten bijna alle kinderen alvast de televisie aan. Klokslag zeven uur startte de VPRO namelijk met allerlei spannende en leuke programma's, waaronder Mevrouw ten Kate. De VPRO heeft nu besloten om een aantal oudere programma's uit te gaan brengen op dvd, waaronder het eerste seizoen van Mevrouw ten Kate.

Mevrouw Ten Kate is een wat merkwaardige mevrouw in een ouderwetse jaren '30 woning in het centrum van Amsterdam. Ze woont daar alleen en heeft vooral contact met haar bemoeizuchtige buurvrouw en de mannen van het kantoor. Elke aflevering staat er een enkele merkwaardige gebeurtenis uit het leven van Mevrouw Ten Kate centraal. Gebeurtenissen die door de verstrooidheid, warrigheid en (misschien wel) haar domheid al snel verergeren. Ze zingt het al in de openingstune: "Bij mij gaat alles mis, snotvergeme!". Zo probeert ze mannen het huis in te lokken voor een potje Pim Pam Pet (waarbij de mannen hetzelfde denken als jij waarschijnlijk), denkt ze dat het moderniseren van een ouderwets kantoor met hippe muziek moet en springt ze bij het aanschouwen van een zwemexamen gekleed het bad in, in de veronderstelling dat ook zij met haar gewone kleding aan moet zwemmen. Eigenlijk is Mevrouw Ten Kate een beetje volwassen en een beetje boel een kind.

Tja, en dan kom je na een jaar of vijftien opeens weer in aanraking met één van je favoriete jeugdseries. Valt dat even tegen! Nu behoor ik natuurlijk niet meer tot de doelgroep van de serie, maar dat de verhalen zo simpel waren, dat is toch wel een beetje een tegenvaller. De humor is duidelijk gericht op kinderen en het acteerwerk is expres 'over the top'. Maar voor kinderen is dat natuurlijk geen probleem. Zelfs voor de kinderen van nu is Mevrouw Ten Kate gewoon een leuk, gek mens! De afleveringen ogen nauwelijks stoffig, de beeldkwaliteit is prima te doen en voor de jonge kijkers gebeurt er genoeg. Overigens is het voor de volwassenen nog wel erg leuk om wat oudere rollen te zien van onder andere Michiel Romeyn en René van ’t Hof.

Probeer je je wanhopig vast te klampen aan de herinneringen uit je jeugd? Haal dan zeker Mevrouw Ten Kate niet in huis; het zal je gevoelens over het plezier dat je hebt beleeft aan de serie geen goed doen. Daarvoor ben je gewoon te oud geworden, dat moet zelfs ik toegeven. Maar vond je het vroeger erg leuk en heb je nu kinderen? Deel je eigen geluk met hen en geef ze dit eerste seizoen (met dertien afleveringen) om te kijken. Hebben ze over twintig jaar iets leuks om aan terug te denken.

Label: VPRO Releasedatum: december 2008 Kijkwijzer:
Waardering serie (voor kinderen): - Waardering extra's: n.v.t.