CD: George Baker Selection - 100

In 1967 solliciteerde Hans Bouwens als zanger / schrijver / gitarist bij de Zaanse band Soul Invention. Een jaar later wijzigde de band de naam in George Baker Selection. Andere leden van de band waren George Thé (gitaar), Jan Hop (drums), Jacques Greuter (orgel) en Martin Schoen (basgitaar). In 1974 werd de groep uitgebreid met zangeres Lida Bond. In 1969 scoorde de band hun eerste grote hit: 'Little Green Bag'. Dat vele hits daarna nog zouden volgen mag duidelijk zijn. 'Dear Ann' volgde in 1970, maar bleef steken op de tweede plaats. Het zou tot 1974 duren voordat de band eindelijk de eerste plaats in de Nederlandse Top 40 zou bereiken, dit gebeurde met 'Sing a song of love'. In 1975 scoorde de band wederom een nummer één-hit, 'Una paloma blanca'. Dit nummer wordt vaak als hét nummer van de George Baker Selection gezien, niet voor niets werd het in 1975 ook als 'Hit van het jaar 1975' uitgeroepen. Leuk detail, in 2008 werd er als antwoord op Kid Rock's ode aan 'Home Sweet Alabama' een Nederlandse versie gemaakt, 'Una Paloma Blanca heel de zomer lang'.

De muziekstijl van de George Baker Selection is niet eenvoudig te beschrijven. Als je de vele nummers zo de revue laat passeren, merk je dat de stijl erg divers is. Disco, rock'n roll, latin, paling en folk, er zit echt van alles in de muziek. Daarbij meet de zanger zich ook meer dan eens een accent aan in de liedjes, van Frans, Spaans tot zelfs een beetje hillbilly aan toe, ook dit komt allemaal voorbij. Het leverde in die tijd in ieder geval een zeer vrolijke klank op. Iedere feestzanger met eigen keyboardbegeleiding kon wel iets van zijn gading vinden in het repertoire van de George Baker Selection. De verzamelaar 100 hoef je dan dus ook absoluut niet veel van hetzelfde te noemen. Het laatste wapenfeit stamt overigens uit 1988. Als solo-artiest is Hans Bouwens nog steeds druk bezig onder de naam George Baker, minus de Selection dus.

George Baker Selection

Maar wat heb je nu in handen met deze vijf cd's met elk 20 nummers. De band heeft bijna 40 singles gehad welke minimaal geëindigd zijn in de tipparade. Die knijters vind je vooral terug op de eerste twee cd's. De volgorde lijkt dan voor een deel bepaald te worden door hoe hoog de notering is geweest. Voor de niet-kenner is dit natuurlijk wel handig, want zo behoud je een hoog herkenningsgehalte, maar de kans is nu uiterst klein dat zo iemand cd twee, drie, vier en vijf vaak op zou zetten. Als alles gemixed zou zijn, of eventueel op chronologische volgorde was geplaatst, dan zouden de mindere bekende nummers nog wat vaker gehoord kunnen worden. Ook is er geen boekje aanwezig met wat extra informatie over de groep en de hits zelf. Het lijkt dan ook allemaal een beetje makkelijk scoren met deze set. Als je een liefhebber bent en nog een aantal albums mist, dan levert deze set je mogelijk nog wat nieuwe nummers op. In het andere geval kun je beter één van de andere verzamelaars aanschaffen.

Label: Capitol Releasedatum: 15 december 2008