Film: Slumdog Millionaire

Nummer 34 in de top 250 van de beste films allertijden op IMDb, winnaar van vier Golden Globes (beste drama, best regie, beste scenario en beste soundtrack) en zeven BAFTA's (Britse filmprijs), onder andere voor beste film en beste regisseur. Slumdog Millionaire is dé verrassing van het jaar en niet geheel zonder reden: het is een prachtige film.

In de openingsscène van Slumdog Millionaire zien we Jamal Malik op de stoel zitten bij de Indiase variant van 'Who Wants To Be A Millionaire', in Nederland bekend als 'Weekend Miljonairs' met Robert ten Brink. Hij staat op het punt de hoofdprijs, 20 miljoen roepies, te winnen. Maar dan wordt hij meegenomen en gemarteld door de politie, die hem ervan verdenkt vals te spelen. Want hoe kan een doodgewone straatjongen, een slumdog, voor elkaar krijgen wat zoveel andere, 'slimme' mensen niet is gelukt? Speelt hij vals, is hij een genie, heeft hij geluk? Of is het zijn lot? Zoals hij tegen de politie zegt: hij wist de antwoorden. Maar hoe wist hij deze dan? Door gebeurtenissen in zijn verleden. Bij elke vraag die gesteld wordt, zien we flashbacks uit Jamal's verleden, die hem helpen om de betreffende vraag te beantwoorden.
Volgende vraag: waarom doet een jongen als Jamal, die niet in geld geïnteresseerd is, mee aan zo'n programma? Antwoord: om in contact te komen met het meisje waarop hij verliefd werd en dat hij uit het oog verloren is. Hij weet dat zij naar het programma kijkt en hoopt op deze manier weer met Latika in contact te komen.

Door middel van Jamal's flashbacks leren we meer over zijn leven. We zien dat hij en zijn broertje hun moeder al op jonge leeftijd kwijtraken, waardoor ze al vroeg voor zichzelf moeten zorgen. Dit doen ze onder andere door toeristen op te lichten bij de Taj Mahal. De twee weesjongens komen op een dag het weesmeisje Latika tegen en met z'n drieën brengen ze veel tijd door. Maar dan moeten ze vluchten voor een man die weeskinderen probeert uit te buiten. Ze verliezen Latika uit het oog, maar Jamal blijft altijd aan haar denken. De relatie tussen Latika en Jamal vormt, samen met de vragen van de quiz, de rode draad in Slumdog Millionaire.

Het gevaar met de formule van de film is dat het gauw vervelend kan worden. Bij elke vraag die gesteld wordt, een flashback naar Jamal's verleden, waardoor hij het antwoord weet. Maar toch werkt het erg goed. Het levensverhaal van Jamal is zo interessant dat het nergens saai is, je wordt er steeds weer door verrast. Bovendien behoudt de film door het mooie camerawerk en de opzwepende muziek zijn tempo en wordt het nergens langdradig. Het harde leven van de straatjochies in Mumbai wordt goed afgewisseld met aandoenlijke en soms zelfs grappige momenten. Dit zorgt ervoor dat Slumdog Millionaire nergens té zwaar wordt.

Je moet het regisseur Danny Boyle nageven: hij beperkt zich niet tot slechts één genre. De man van de drugsfilm Trainspotting, horrorfilm 28 Days Later en avonturenfilm The Beach kan met Slumdog Millionaire het romantische drama aan zijn lijstje toevoegen. Boyle verlegt met elke film zijn grenzen en doet dit bijzonder goed. Ook Slumdog Millionaire is een prachtige film en verdient het om, net als Jamal, een grote prijs te winnen. 22 februari zullen we weten of Slumdog Millionaire ook een Oscar zal winnen, de film is in elk geval tien keer genomineerd.

Label: Cinéart Releasedatum: 12 februari 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: